Netto omzet dames en herenmode in Nederland

JaarNetto-omzet (in miljarden EUR)
20125,01
20134,82
20145,02
20155,31
20165,42
20175,61
20185,70
20195,62
20204,44
20214,49

Ontwikkeling van de omzet in de Nederlandse mode-industrie

In de afgelopen decennium heeft de mode-industrie in Nederland een fascinerende transformatie doorgemaakt. Volgens gegevens van Retail Insiders, laat de netto-omzet van dames- en herenmode een intrigerend verhaal zien.

Een decennium van verandering en uitdagingen

Laten we een blik werpen op de cijfers. In 2012 bedroeg de netto-omzet in de modebranche €5,01 miljard. Interessant is dat er in 2013 een lichte daling werd waargenomen naar €4,82 miljard. Deze daling kan wellicht worden toegeschreven aan economische factoren die toen speelden. Echter, in de jaren die volgden, zag de industrie een gestage groei. In 2014 klom de omzet naar €5,02 miljard, gevolgd door een verdere stijging in 2015 naar €5,31 miljard.

De trend van groei zette zich voort tot 2019, met de omzet die piekte in 2017 op €5,61 miljard. Het is opvallend dat, ondanks de fluctuaties in de economie, de mode-industrie een veerkracht toonde die bewonderenswaardig is. In 2018 bedroeg de omzet €5,70 miljard, een subtiele maar belangrijke groei.

De impact van 2020: een ongekende uitdaging

Het jaar 2020 bracht echter een ongekende uitdaging met zich mee. De netto-omzet daalde drastisch naar €4,44 miljard. Deze daling kan worden toegeschreven aan de wereldwijde pandemie die een grote impact had op de retailsector, waaronder de mode-industrie.

Een vooruitblik

Op 1folders.nl zien we dat ondanks de tegenslagen, de mode-industrie zich aanpast en evolueert. Met een hernieuwde focus op duurzaamheid en online retail, is de sector klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Deze cijfers geven niet alleen de economische veerkracht weer, maar ook de aanpassingsvermogen van de branche aan veranderende tijden.