biermerk van Albert Heijn

Als je voor het biervak staat in de Albert Heijn, kan je misschien een beetje gestrest raken. Omdat Nederland een echt bierland is, is er namelijk ontzettend veel keuze. Waarom niet een biertje dat goed geprijsd is? Dat kan met het biermerk van Albert Heijn.

Het biermerk van Albert Heijn is Brouwers Pilsener, een pils van 4,8%. Albert Heijn verkoopt ook Brouwers 0.0 en Brouwers Radler 0.0.

In dit artikel leggen we je kort uit wat Brouwers Pilsener is, en hoe het biermerk van Albert Heijn is ontstaan.

Albert Heijn Folder

Nog 3 dagen geldig
Geldig van 23-05-2022 t/m 29-05-2022

> Folder bekijken

Brouwers Pilsener

Brouwers Pilsener is het biermerk van supermarktketen Albert Heijn, en staat sinds 2016 in de schappen. Albert Heijn had eerder ook al een biermerk, dat Brouwers Bier heette.

Dit werd in 1978 geïntroduceerd, maar in 1999 weer van de markt gehaald. De Albert Heijn ziet Brouwers Pilsener als een continuatie van Brouwers Bier.

Brouwers Pilsener wordt gebrouwen door de Grolsche Bierbrouwerij in Enschede. Naast pilsener, vallen ook Brouwers 0.0 en Brouwers Radler 0.0 onder het merk, die beide alcoholvrij zijn. De pilsener heeft een alcoholpercentage van 4,8%, en wordt daarom beschouwd als een lichtbier.

Het merk is snel te herkennen aan de half-wit, half-blauwe verpakking. Het wordt verkocht in kratten, six-packs, of enkele flessen en blikken.

Huismerk

Bieren die geaffilieerd zijn aan een supermarkt worden private labelbieren genoemd. Deze bieren zijn vaak goedkoper dan bieren van A-merken zoals Grolsch, Heineken of Bavaria.

Hierdoor heeft een klant de keuze om voor een bier te gaan met een lagere prijs. Dit betekent echter niet dat de private labelbieren ontzettend populair zijn: de meeste mensen kiezen nog steeds voor de grote merken als het gaat om bier.

Een andere belangrijke reden voor supermarkten om een eigen bier te verkopen, is dat ze zo kunnen concurreren met discountwinkels zoals ALDI en Lidl. Die verkopen voornamelijk private labelbieren, en zijn daarom snel de eerste keuze voor klanten die graag goedkoop hun boodschappen doen.

Private labelbieren worden niet geschonken in de kroeg of in restaurants.

Brouwerij

Vaak is het bij private labelbieren een mysterie waar het precies gebrouwen worden. Op het etiket van Brouwers staat bijvoorbeeld het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam genoemd, en niets over de brouwerij.

De reden dat de brouwerij van een privaat labelbier vaak stil wordt gehouden, is dat klanten er dan van overtuigd kunnen raken dat het bier van de supermarkt en de grote merken precies hetzelfde is, met een ander labeltje erop. Of dit ook echt zo is, is niet bekend.

Toch gebeurt het vaak dat een huismerk en een A-merk bij dezelfde producent vandaan komen, en qua kwaliteit niet verschillen. Het verschil in prijs zit dan in de marketing van een product, wat bij een huismerk een stuk minder gebeurt dan bij een A-merk.

Is Brouwers goedkoop?

Vergeleken met de andere biermerken in de Albert Heijn, is Brouwers een stuk goedkoper. Voor een kratje van 24 flessen betaal je € 6,99 (exclusief statiegeld).

Een kratje Grolsch is € 16,65, Heineken is € 17,69 en Hertog Jan is € 17,65, om er maar een paar te noemen. In de Albert Heijn is Brouwers dus veruit de goedkoopste optie.

Maar hoe zit dat in andere supermarkten? Een krat Kordaat, het private labelbier van Lidl, is bijvoorbeeld € 6,79. Ietsjes goedkoper dus. Schultenbräu van de ALDI is kost € 7,29 per krat. Albert Heijn zit dus tussen de twee discountwinkels

Een andere grote concurrent van Albert Heijn, is Jumbo. Een kratje Dors bij Jumbo kost € 7,29 – net zo duur als Schultenbräu dus.

Schuttersbier is het bier van Superunie, en wordt onder andere verkocht in Spar, Coop, Plus en Dirk. Een krat Schuttersbier kost € 6,67.

Is Brouwers lekker?

Het kan wel goedkoop zijn, maar het moet natuurlijk ook lekker smaken.

Zoals al gezegd is, wordt Brouwers gebrouwen door de Grolsche Bierbrouwerij. Daardoor kunnen we ervan uitgaan dat er met de kwaliteit van het niets mis is.

Smaak is subjectief. Wat voor de één heerlijk is, kan voor de ander vreselijk smaken. Daarom kunnen we hier geen waardeoordeel geven over Brouwers. Toch zijn er een paar dingen aan op te merken.

Brouwers heeft een relatief laag alcoholgehalte. Omdat alcohol een dominante smaak heeft, kan een biertje met minder alcohol wellicht een beetje waterig smaken. Albert Heijn heeft Brouwers de biercategorie ‘soepel en subtiel’ gegeven.

Over het algemeen wordt door consumenten gezegd dat Brouwers lekker is voor de prijs waarvoor het gekocht is. Qua prijs-kwaliteitverhouding zit dat dus helemaal goed. Om er echt achter te komen of Brouwers lekker is, zul je het zelf moeten proberen.

Conclusie

Brouwers Pilsener is het biermerk van de Albert Heijn. Het werd in 2016 op de markt gebracht, en heeft ook alcoholvrije opties. Het is op de markt gebracht als goedkoop alternatief voor de A-merken zoals Heineken en Grolsch.

Brouwers Pilsener is een voordelige keus in de Albert Heijn, maar ook daarbuiten. Vergeleken met de private labelbieren van andere supermarkten, is Brouwers een voordelige keuze.

Geniet ervan!