Koffiemerk Albert Heijn

Wist je dat Albert Heijn een expert is op het gebied van koffie? De koffie van deze supermarktketen is ouder dan de supermarkt zelf!

Het koffiemerk van Albert Heijn heet Perla, en is verkrijgbaar in drie verschillende lijnen: Perla Huisblends, Perla Superiore en Perla Biologisch. Albert Heijn verkoopt al meer dan 130 jaar koffie.

Albert Heijn is in 1885 al begonnen met het branden van zijn eigen koffie. Dit gebeurde destijds gewoon in het washok van een herenhuis in Zaandam.

De koffie werd vervolgens verkocht aan de klanten in de winkel. Omdat de Albert Heijn begon als een kruidenierswinkel, was het destijds erg ongebruikelijk om ook koffie te verkopen.

Toch bleek het een enorm succes, waardoor in 1913 een fabriek werd gebouwd om de productie over te nemen.

In 1936 begon Albert Heijn te adverteren voor zijn koffie. Dit gebeurde met een mascotte genaamd ‘Boffie’. Boffie was een ober die altijd een grote plaat koffie droeg. Het succes van de koffie bleef groeien.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de koffie in Nederland ingenomen door het Duitse leger om naar Duitsland vervoerd te worden. Albert Heijn wist echter een soort namaakkoffie te ontwikkelen, genaamd Smalsko (‘Smaakt als koffie’).

Of het lekker was, weten we niet, maar het heeft veel mensen door een moeilijke tijd geholpen.

In de jaren vijftig en zestig werd steeds meer geëxperimenteerd met verschillende soorten koffie. Onder andere huisvrouwen werden gebruikt in een panel om nieuwe smaken te ontwikkelen. Twee van deze smaken zijn nog steeds verkrijgbaar: Roodmerk en Goudmerk.

Albert Heijn Folder

Albert Heijn Folder

Geldig van 06-05 t/m 12-05

Profiteer nog 5 dagen van deze Albert Heijn Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Albert Heijn aanbiedingen en bespaar op je aankopen.

Folder bekijken

Albert Heijn en Perla

In 1989 werd ‘Albert Heijn’s Koffie’ omgedoopt tot Perla. Perla is afgeleid van het Spaanse ‘Perla de Columbia’, oftewel ‘Parel van Columbia’. Hiermee werd uiteraard de koffieboon bedoeld.

In 1997 ontving Perla het 100% UTZ Kapeh certificaat. Dit betekent dat de koffie op een duurzame manier wordt geoogst.

Welke producten heeft Perla?

Er zijn maar liefst 102 artikelen in de Albert Heijn te vinden onder de naam Perla. Deze bestaan uit de verschillende soorten koffie:

  • Filterkoffie

  • Koffiepads

  • Koffiecapsules

  • Oploskoffie

Natuurlijk zijn er met 102 opties alle soorten koffie te vinden, zoals decaf, mokka, espresso, enzovoort.

Daarnaast bestaat Perla uit drie verschillende lijnen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de kwaliteit en de wijze van productie. Dit zijn:

  • Perla Huisblends: dit zijn de standaard koffieproducten van Albert Heijn. Het is bovendien de goedkoopste lijn koffie van Perla.

  • Perla Superiore: dit is volgens de Albert Heijn zijn meest smaakvolle koffie, met de hoogste kwaliteit. Hierdoor valt Perla Superiore in een hogere prijsklasse dan de Huisblends.

  • Perla Biologisch: met biologische koffie wordt bedoeld dat de koffiebonen op organische wijze zijn verbouwd. Perla Biologisch is door gebruik te maken van biologische teelt ook iets duurder dan Huisblends.

Huismerk

Perla is het huismerk koffie van Albert Heijn. Dit houdt in dat Albert Heijn niet alleen de koffie verkoopt, maar ook produceert. Hierdoor maakt het grotere winst op huismerken dan op merken die door een ander bedrijf worden geleverd.

Het is dus belangrijk voor Albert Heijn dat Perla goed verkoopt. Niet alleen wordt het merk met de winkel geassocieerd, ook maakt Albert Heijn hoge kosten door het produceren van koffie. Door drie verschillende lijnen van Perla te introduceren, worden dus ook drie doelgroepen aangesproken.

Voor Perla Huisblends betreft dit de klanten die kostenbewust zijn. Huisblends is zowel binnen de lijnen van Perla als de koffie van A-merken een voordelige keus. De verpakking is simpel en direct, waardoor het niet afleidt van het product.

Perla Superiore is gericht op de klanten die bereid zijn meer te betalen voor een betere kwaliteit. De koffiefanaten zullen dus waarschijnlijk voor een koffie uit deze lijn kiezen. De verpakking biedt veel informatie over de afkomst en teelt van de koffiebonen.

Perla Biologisch is voor de klanten die graag milieubewust boodschappen willen doen. Ze zijn daarom bereid meer te betalen voor een product als dat betekent dat ze bijdragen aan een betere wereld. Perla Biologisch gebruikt daarom afbreekbaar papier voor de verpakking van deze koffie.

Andere huismerken koffie

Albert Heijn is de eerste supermarkt met een koffiemerk, maar zeker niet de enige.

Jumbo, een grote concurrent van Albert Heijn, heeft bijvoorbeeld een koffie onder zijn eigen huismerk (simpelweg ‘Jumbo’) genaamd. Deze koffieartikelen zijn te vergelijken met Perla Huisblends, gezien het een lagere verkoopprijs heeft dan de A-merken.

ALDI en Lidl verkopen ook beiden hun eigen koffie. Deze supermarkten werken vrijwel exclusief met eigen merken, dus dit is geen verrassing. Bij ALDI is dit Moreno, en bij Lidl Bellarom.

Ook supermarkten binnen Superunie verkopen hun eigen koffie. Dit zijn Gwoon, een huismerk dat vergelijkbaar is met Perla Huisblends, en Bio+, dat vergeleken kan worden met Perla Biologisch.

Conclusie

Het koffiemerk van Albert Heijn heet Perla, en bestaat al meer dan 130 jaar. Albert Heijn is namelijk in 1885 al begonnen met het branden van koffie voor verkoop.

De koffie van Albert Heijn heeft door de jaren heen veel ontwikkelingen gezien. Ondertussen heeft Perla maar liefst 102 verschillende varianten, en drie verschillende lijnen. Zo zit er voor elke soort klant iets tussen.