Coca-Cola, Pepsico, Nestlé, Johnson & Johnson, Kraft, Procter & Gamble en… Unilever. Dit zijn de zeven bedrijven die vrijwel alle grote merken voor eten, drinken en huishoudelijke of verzorgingsproducten in handen hebben. Zonder het te weten is de kans groot dat iets in je winkelmandje uiteindelijk bij hen op de winstbalans belandt.

Eén van die bedrijven is dus Unilever. Dit bedrijf is op 1 januari 1930 ontstaan uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. Deze twee bedrijven fuseerden omdat ze elkaar beconcurreerde om dezelfde grondstoffen terwijl ze beide al op wereldwijde schaal actief waren en soortgelijke distributiekanalen bezaten. Door deze fusie ontstond één machtig bedrijf dat plots op de grondstoffenmarkt ook haast geen concurrentie meer had.

Anno 2016 is deze Brits-Nederlandse onderneming uitgegroeid tot een multinational met een omzet van meer dan 50 miljard euro en een werknemersbestand van meer dan 175.000 man. In dit artikel geven we je een overzicht van 50 van de bekendste merken van Unilever, waarvan je er waarschijnlijk al genoeg van in je winkelwagen hebt gehad.

1. Maizena

Een merknaam zo sterk dat het een gebruiksnaam geworden is? Maizena is één van de voorbeelden. We zullen vast verklappen dat niet het de enige in deze lijst is! 

Maizena staat ook wel bekend als maïszetmeel en wordt onder andere in de keuken gebruikt als bindmiddel. De merknaam Maizena stamt al uit 1862. Leuk weetje: een papje gemaakt van Maizena en water is een niet-newtonse vloeistof. In dit geval wordt het stijf. Theoretisch gezien kan je zelfs over een zwembad gevuld met maizenapap lopen!

2. Hellmann’s

Hellmann’s is sinds het jaar 2000 lid van de Unilever familie. Toch bestaat het al vele jaren langer, om precies te zijn sinds het jaar 1913. In dat jaar werd het opgericht door de eigenaar Richard Hellmann, die voorheen eigenaar was van een delicatessenwinkel.

In die jaren is Hellmann’s uitgegroeid tot een grootheid op het gebied van sauzen en wordt het wereldwijd zeker vermaard om de hoge kwaliteit van de mayonaise. Het duurde desondanks tot het jaar 2014 voor het ook op de Nederlandse markt te verkrijgen was, waar het inmiddels ook al een grote naam opgebouwd heeft.

3. Knorr

Knorr is één van de vele miljardenmerken die deel uitmaken van Unilever. Sterker nog; met een jaarlijkse verkoop van meer dan drie miljard euro is Knorr van alle individuele merken die onder Unilever vallen het allergrootst. Knorr is van oorsprong een Duitse firma die reeds in het jaar 1838 al opgericht was. 

Waar Knorr toentertijd vooral bekend stond om hun gedroogde groenten en kruiden die als smaakversterker voor in de soep dienden, zijn later ook droge soepmixen en bouillonblokjes tot het assortiment toegetreden. Inmiddels maken ze hele sauzen en ingrediëntenmixen voor keukens van over de gehele wereld.

4. Magnum

De magnum is misschien wel het meest bekende ijsje ter wereld dat qua naam misschien nog wel bekender is dan moederbedrijf Ola (dat later ook in deze lijst terug te vinden is). Unilever introduceerde Magnum in 1989 als merk waarbij het één van de eerste roomijsjes was dat door zijn kleine formaat als snack gegeten werd. 

Magnums worden gekarakteriseerd door een dikke laag chocolade rondom een dik blok van roomijs waarbij gebruik gemaakt wordt van echte vanille in plaats van een extract. Sinds 2018 is Magnum op de trein van het vegetarisme gesprongen en inmiddels zijn er twee vegetarische ijsjes op de markt.

5. Lipton

Een ander zeer oud bedrijf dat inmiddels onder Unilever valt is Lipton. Dit bedrijf is begonnen als eigen winkel van de Schot Thomas Lipton, waar hij onder andere thee verkocht. Het ideaal van Thomas Lipton was om de tot dan toe dure thee voor alle mensen beschikbaar te maken. 

Dat hij ruimschoots in het uitvoeren van zijn idealen is geslaagd blijkt wel uit het feit dat Lipton inmiddels uitgegroeid is tot het grootste theebedrijf ter wereld. De firma valt sinds 1973 onder Unilever en inmiddels maakt de productie en verkoop van ijsthee een groot deel van de bedrijfsactiviteiten uit.

6. Sunil (Surf)

Sunil is een wasmiddel dat zijn oorsprong gevonden heeft in Nederland. Het is één van de oudste wasmiddelmerken van Nederland en heeft in al die tijd vele veranderingen ondergaan, in zowel naam als receptuur. Hedendaags wordt het voornamelijk verkocht als vloeibaar wasmiddel maar in het verleden werden ook poeders en tabletten veelvuldig gebruikt.

Het merk staat in Nederlands- en Duitstalige gebieden bekend als Sunil maar wordt op de rest van de wereld verkocht als ‘Surf’. Samen vormen ze één van de grootste merken die onder geheel Unilever vallen.

7. OMO

We blijven even bij de wasmiddelen en in dit geval bij OMO. OMO werd in 1952 door Unilever in Nederland geïntroduceerd als eerste synthetische wasmiddel. Dit had voornamelijk te maken met het feit dat er na de tweede wereldoorlog een groot tekort was aan vetten voor zowel de margarine- als ook de zeepindustrie. 

Oorspronkelijk was OMO een witwasmiddel met zuurstofbleekmiddel. Later zijn hier nog speciale enzymen aan toegevoegd om verschillende soorten vlekken te kunnen verwijderen. Leuk weetje: In het Verenigd Koninkrijk en Ierland wordt OMO verkocht onder merknaam Persil. In Nederland is Persil daarentegen weer onderdeel van Unilever’s grote concurrent Henkel. Snap jij het nog? 

8. Lux

Dit zeepmerk is direct ook één van Unilever’s grootste zeepmerken en is tevens het eerste zeepmerk ter wereld dat gebruik maakt van duurzame algenoliën voor de productie van de zeep. Ook Lux is één van de miljardenondernemingen van Unilever met een omzet die ruim over de miljard euro per jaar gaat. Lux is in 1899 rechtstreeks opgericht door de Lever Brothers (ja, die) en opereert anno 2021 met name op de Indiase, Braziliaanse, Zuid-Afrikaanse en Thaise markt.

9. Lifebuoy

Ook nu blijven we nog even bij hetzelfde onderwerp hangen en ook in dit geval is het door één van de Lever Brothers opgericht, ditmaal door William Lever. Hij richtte Lifebuoy in 1894 op met het nobele doel om de cholera epidemie tijdens het Victoriaanse tijdperk te stoppen en op die manier levens te redden. Vandaag de dag is Lifebuoy nog steeds de nummer 1 op het gebied van hygiënische zepen en is het inmiddels verkrijgbaar in meer dan 60 landen waaronder ook Nederland.

10. Sunsilk

Sunsilk is het grootste en bekendste haarverzorgingsproduct dat onder de hoede valt van Unilever. Het merk werd reeds in 1954 opgericht en is inmiddels eigenlijk volledig wereldwijd te vinden. Kort na de oprichting is het merk explosief gegroeid omdat het destijds een groot aantal voordelen had ten opzichte van andere shampoos. Zo had het bijvoorbeeld maar één applicatie nodig waardoor er minder natuurlijke oliën uit het haar gewassen werden.

11. Axe (Lynx)

Ook Axe is een merk dat rechtstreeks van Unilever zelf vandaan komt in plaats van dat het een aangekocht kindje is. Axe is met name bekend vanwege de pakkende televisiereclames waarbij het product wordt neergezet als verleidingsmiddel tot vrouwen voor wie de geur zogenaamd enorm aantrekkelijk zou moeten zijn. In principe is de gehele wereld het er daarentegen over eens dat het met name een product voor pubers met een foute smaak is. In de meeste Engelstalige landen wordt het verkocht als “Lynx”.

12. Dove

Dove is een wereldwijd bekend merk van cosmeticaproducten dat omstreeks het jaar 1957 op de markt is gekomen. Dove maakte een speciale zeep waaraan hydraterende crème toegevoegd werd. Vanaf de jaren ’80 kwam daar een hydraterende wasgel bij en inmiddels maken ze verzorgingsproducten van deodorants tot conditioners aan toe. 

Dove is ’s werelds grootste merk in persoonlijke reinigingsmiddelen en dankt haar naam aan de Zeepfabrieken de Duif uit Den Dolder. Daar werd een zeeppoeder onder de naam ‘De Duif’ geproduceerd. Desondanks duurde het tot 1991 voordat Dove ook in Nederland op de markt verscheen.

13. Ben & Jerry’s

Het Amerikaanse Ben & Jerry’s is één van de bekendste ijsmerken ter wereld. Dit in 1978 door de twee vrienden Ben en Jerry opgerichte bedrijf valt sinds het jaar 2000 onder Unilever. Kort daarvoor, in 1996, is het ook voor het eerst op de Nederlandse markt verschenen. Het ijs dat in Europa wordt verkocht komt ook uit Nederland, uit dezelfde fabriek als het ijs van Hertog en Ola.

14. Robijn

Robijn is één van de vele Nederlandse wasproducten die onder de vleugels van Unilever vallen. Met een marktaandeel van ongeveer 30 tot 35 procent is het tevens ook het grootste merk op de Nederlandse markt. Tot het begin van de eeuwwisseling stond Robijn voornamelijk bekend als middel voor de fijnwas maar sindsdien zijn er ook vele varianten voor bonte, witte en zwarte was bijgekomen.

15. Unox

In 1937 introduceerde Unilever voor de vleesgerelateerde activiteiten binnen het bedrijf de merknaam Unox. Het bedrijf is enorm bekend geworden met de oerhollandse stamppotten, erwtensoepen en rookworsten. Unox is al vele jaren sponsor van schaats- en andere winterevenementen waarbij zeker de traditionele nieuwjaarsduik over het gehele land bekend is. Alle deelnemers krijgen een oranje, rood en blauw gekleurde unox-muts dat inmiddels een heus collectors item geworden is. Ook heeft Unox inmiddels een barbecue assortiment waardoor je deze zeker niet mag overslaan wanneer je een boodschappenlijst voor de barbecue maakt.

16. Conimex

Conimex wordt door Unilever als merknaam gebruikt voor ingrediënten ter bereiding van Oosterse gerechten maar inmiddels ook voor volledige maaltijdpaketten. Conimex is één van de vele local jewels van Unilever. Dit zijn bedrijven die als merk sterk genoeg zijn om in slechts één of slechts een aantal markten verkocht te worden. Eén van de belangrijkste klanten was de Koninklijke Marine waar traditiegetrouw eenmaal per week een rijstschotel gegeten wordt. 

17. Swirl’s

Swirl’s is een franchise voor de verkoop van ijs van Ola, dat onder Unilever valt. Het bedrijf werd in 1994 door ondernemer Eric Aerts in Broek op Langedijk opgericht waarna al snel locaties over het gehele land volgden. Het concept van Swirl’s is dat men zijn eigen Swirl (ijs met toevoegingen als fruit, chocolade, smarties, enzovoorts) kan laten maken. Inmiddels heeft het bedrijf locaties over de gehele wereld.

18. Ola

Van Swirl’s gaan we naar Ola, dat een merk van consumptie-ijs is en sinds 1960 onder Unilever valt. Slechts vier jaar eerder is het in België opgericht en inmiddels is het wereldwijd leider op het gebied van consumptie-ijs. Toch is de naam Ola enkel in Nederland, België en Zuid-Afrika gekend. Het ijs wordt in veel landen met hetzelfde logo maar onder een andere merknaam verkocht. Dit omdat Unilever bekende merken overneemt maar de lokale naam behoudt zodat het bekend blijft bij het grote publiek.

19. Glorix

Glorix is een merk bleekmiddel dat bestaat uit een oplossing van natriumhypochloriet in water. Hier zijn vervolgens kunstmatige kleur- en geurstoffen aan toegevoegd om het te veraangenamen voor zowel het zicht als de reuk. Omdat het hypochloriet bevat kan het niet worden gemixt met zure (zoals azijn) of basische (zoals zeep) stoffen gemengd worden omdat dan het zeer giftige chloorgas vrijkomt.

20. Zwitsal

Dit merk vindt zijn oorsprong meer dan een eeuw terug toen de oprichter tijdens zijn opleiding in Zwitserland een speciale zalf kreeg. Deze zalf bracht hij in Nederland op de markt onder de naam Zwitsersche Balsem, wat later samengevoegd is tot Zwitsal. 

In de vooroorlogse tijd behoorden de productie van morfine en cocaïne tot de nevenactiviteiten van de moederfirma. Na de oorlog is de firma zich meer gaan richten op het produceren van babyproducten alhoewel er inmiddels ook een lijn voor volwassenen en tieners is, allemaal steeds met dezelfde herkenbare geur. 

21. Andrélon

Een ander oud Nederlands verzorgingsproduct zijn de haarverzorgingsproducten van Andrélon. Het merk is in de jaren ’40 opgericht door kapper André de Jong, waarbij de naam betrekking heeft op de naam van zijn kapsalon: “Andre’s Kapsalon”. Ook Andrélon is een local jewel dat nergens anders dan in Nederland te vinden is. Qua positionering lijkt het op het internationaal opererende Sunsilk.

22. Brylcreem

Geen hippe jongere in de jaren ’50 kon zonder: Brylcreem. Brylcreem is een haarpommade voor mannen en dat gebruikt wordt om het haar in model te brengen en het een mooie glans te geven. Brylcreem vormt de basis van de vetkuif. Net als hedendaags met Axe werd gedaan alsof het product een grote aantrekkingskracht heeft op vrouwen: “But watch out, The gals will all persue ya, They’ll love to put their fingers through your hair.”

23. Calvé

Calvé is een van oorsprong Nederlands merk waaronder Unilever producten als mayonaise, sauzen, dressings en pindakaas op de markt brengt. De naam is in 1925 gedeponeerd en kent zijn oorsprong uit Frankrijk waar de gebroeders Calvé een fabriek hadden. Deze fabriek fuseerde in 1898 met de Nederlandse Olie Fabriek waarbij het beter klinkende Calvé uiteindelijk bij de Nederlandse bevolking het beste bleef hangen. 

Tot op de dag van vandaag zijn de letters NOF nog op bijvoorbeeld de potten pindakaas terug te vinden. 

24. Prodent (Signal)

Het Nederlandse Prodent is al sinds 1935 op de markt en wordt internationaal ook als ‘Signal’ verkocht. In 1962 was het de eerste tandpasta met twee kleuren: Wit en rood. Signal is bekend geworden om de ‘Signal White Now’ serie waaraan een soort blauwe verf toegevoegd wordt om de optische illusie van witte tanden te creëren.

25. Rexona

Rexona is een van oorspong Australisch deodorantmerk dat al sinds 1908 bestaat. De sprays worden nog steeds in Australië gemaakt maar de productie van alle andere producten is inmiddels naar de Filipijnen verhuisd. 

Rexona staat bekend om het sponseren van sportevenementen, clubs en competities. Zo zijn ze al vele jaren lang van de Spaanse Primera Division maar bijvoorbeeld ook van het Britse Formule 1 team van Williams, Chelsea en Mancester City.

26. Boursin

Boursin is een Franse kaas die uit de Normandische regio afkomstig is. Het is een verse kaas waarin room en knoflook verwerkt zijn en daardoor een specifieke en zachte smaak heeft. Het eten van roomkaas bij brood is een echte Franse traditie waarbij vele families hun eigen kaas maakten. In 1963 werd dit door Francois Boursin omgezet in een industrieel product dat geschikt was om over de gehele wereld te verkopen.

27. BiFi

Eén van Europa’s bekendste vleessnacks is het van oorsprong Duitse BiFi. Het merk werd reeds in 1972 al geïntroduceerd en bestond origineel uit een worstje dat verpakt was in een aluminium verpakking. Het worstje zelf is daarnaast ook nog eens omhuld door een plastic laagje, dit om vochtverlies te voorkomen. De naam is afgeleid van het Engelse wordt voor vlezig, “beefy”. Inmiddels zijn er vele varianten te koop, waarbij sommige zelfs door een laag brood omhuld zijn.

28. Chicken Tonight

Chicken Tonight is een merknaam van Unilever dat in de vroege jaren ’90 in de Verenigde Staten opgericht werd. Het merk bevat veel verschillende soorten sauzen die aan kip toegevoegd kunnen worden. Waar het merk in de Verenigde Staten zelf behoorlijk geflopt is heeft het zeker in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nederland een behoorlijke naam voor zichzelf gemaakt. Jaarlijks worden er ongeveer 6 miljoen potten verkocht.

29. Hertog

Het ontstaan van het roomijs van Hertog valt te herleiden naar de bizar hete zomer van 1976. Willem den Hertog, die kaas- en eierenhandelaar was, begon toen met ijs maken om omzetverlies te voorkomen. 

Door zijn fixatie op kwaliteit werd zijn roomijs al snel een begrip in de omgeving en het duurde dan ook niet lang tot dit in alle uithoeken van het land terug te vinden was. Hertog wordt inmiddels niet meer in eigen fabriek gemaakt. Na de overname door Unilever in 1996 werd direct de originele fabriek gesloten, dit omdat Unilever enkel maar interesse had in het product en de bekende naam.

30. Badedas

Badedas is al sinds 1961 een vertrouwd merk in de Nederlandse badkamers. Velen zullen zich de slogan “Zo in m’n sas met Badedas” vanuit de jaren ’90 nog wel herinneren. Het product wordt in een groot aantal Duits-, Nederlands- en Engelstalige landen verkocht. 

Badedas wordt door veel mensen ook als ontstekingsremmend middel gebruikt bij bijvoorbeeld kleine wondjes en splinters. Het gaat hierbij overigens wel enkel en alleen om de ‘classic’ versie van Badedas!

31. Iglo

Iglo is een merk van diepvriesproducten dat ontstaan is uit een fusie tussen twee Nederlandse fabrikanten van diepvriesproducten. Het bedrijf is te vinden over geheel Europa alhoewel het in sommige landen onder een andere naam actief is. 

In de jaren ’80 was er een enorm schandaal nadat bepaalde producten bevuild raakten met nitriet vanuit een opslagdepot. Meerdere mensen zijn hierdoor overleden en de uiteindelijke schade was toentertijd ruim 2,5 miljard gulden.

32. Marmite

Alhoewel in Nederland niet zo bekend behoort Marmite zonder twijfel tot de bekendste merken van Unilever. Marmite is een vegetarische kruidenpasta die in het begin van 20e eeuw in Engeland ontwikkeld werd en tot op de dag van vandaag enorm populair is in het Verenigd Koninkrijk en Australië. 

De pasta wordt met name gebruikt als broodbeleg, vaak puur maar soms ook op een boterham die belegd is met kaas. Tevens wordt het gebruikt als ingrediënt voor warme gerechten, in dat geval kan je denken aan soepen en sauzen. Sinds het jaar 2000 valt Marmite onder Unilever.

33. Raket

Raketjes zijn een consumptie-ijs in de vorm van een raket die als ondermerk verkocht worden door Ola. Het ijsje bestaat al sinds 1962 en er is haast geen mens meer te vinden dat niet met raketjes opgegroeid is. Het bestaat uit drie verschillende smaken waterijs, die alle drie ook een andere kleur hebben. De meest voorkomende combinatie is frambozen, sinaasappel en ananas paar ook combinaties met aardbei, citroen en peer komen voor.

34. Persil

Herinner jij je OMO nog, eerder uit deze reeks? OMO wordt voornamelijk door Unilever verkocht. In een aantal landen liggen de verkooprechten daarentegen bij Henkel. Dit geldt dus ook voor Persil. 

Al sinds 1932 heeft Unilever alle rechten op Persil binnen een aantal landen zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Als wereldwijd gekend product mag het desondanks absoluut niet in deze top 50 van meest bekende Unilever merken ontbreken. De naam Persil is overigens afkomstig van twee van de voornaamste ingrediënten van de oorspronkelijke samenstelling. Dit waren perboraat en silicaat. 

35. Viennetta

Viennetta is een ijsproduct van de ijsfabrieken van Unilever en verkocht wordt door Ola of één van de verschillende andere namen waaronder het bedrijf opereert. De oorspronkelijke Viennetta was een product dat uit meerdere lagen van vanille-ijs met gespoten chocoladelagen bestond. Die lagen worden gedrapeerd op trays die op een bewegende band staan. 

Het uiteindelijke effect is vergelijkbaar met een reeks golven, wat het voor veel mensen een onweerstaanbare visuele aantrekkelijkheid geeft, zeker in combinatie met het zachte ijs en de harde lagen chocolade. Het product werd zo succesvol dat er inmiddels zeer veel smaakvariaties beschikbaar zijn.

36. Vaseline

We zijn deze top 50 van start gegaan met een merknaam die zo sterk was dat dit als algemene naam gebruikt ging worden. Vaseline gaat nog een stapje verder, waarbij de rechter zelfs bepaald heeft dat Vaseline zo’n belangrijk product is dat het niet meer als merknaam gebruikt mag worden. Vaseline is een witte zalfachtige substantie die bestaat uit een mengsel van vaste en vloeibare stoffen. 

Vaseline is in feite een reststof van de winning van aardolie. Vaseline wordt onder andere in de geneeskunde gebruikt omdat het de eigenschap heeft om niet in de huid te trekken. Hierdoor vormt het een laag die de huid afdekt en daardoor bij uitstek geschikt is voor de behandeling van eczemen, brandwonden of andere aandoeningen waardoor de huid haar barrièrefunctie niet meer kan uitoefenen. 

37. Cif (Jif)

Cif is een van oorsprong Frans merk van schoonmaakproducten dat in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, het midden oosten, noordwest Europa en Scandinavië lange gekend was als Jif. Er zijn ook nog een aantal landen waarin het verkocht wordt als Vim, Viss of Handy Andy. Inmiddels is de merknaam Jif verdwenen en wordt het wereldwijd verkocht als Cif. 

Het werd allereerst in de marketing gezet als concurrentie voor schuurpoeders die veel schade konden veroorzaken. Dit werkte zo goed dat ze schuurpoeders zo goed als niet meer bestaan.

38. Cornetto

Ook cornetto is weer zo’n ijsje dat zelf als merk onder het moederbedrijf bekend is geworden. Cornetto’s zijn eigenlijk niets meer dan een voorverpakt ijshoorntje met daarin roomijs, chocoladesaus en dat vervolgens besprenkeld is met hazelnoten. Ook deze ijsjes worden in de beroemde ijsfabriek van Hellendoorn geproduceerd.  

Het concept komt uit de vroege 20e eeuw, waarbij door de binnenkant van de wafel te bekleden met chocolade en suiker deze minder snel ‘smolt’. Het was nooit een groot succes, totdat Unilever er wel mee dacht te kunnen slagen en het vanaf de midden jaren ’70 op wereldwijde schaal uitbracht. Inmiddels is het in tal van varianten te verkrijgen.

39. Cup a Soup

Vier uur Cup a soup! Cup a soup zijn droge instant soepen die in poedervorm in een beker of soepkom worden gedaan. Door het toevoegen van heet water ontstaat een kant en klare soepachtige drank waarbij het in Nederland bijvoorbeeld onder Unilever’s Unox verkocht wordt maar het in vele andere landen bijvoorbeeld weer onder het eveneens van Unilever zijnde Knorr valt. 

Oorspronkelijk was Cup a soup een merknaam van Royco, dat weer onder Lipton viel. Met de aankoop van Lipton verkreeg Unilever ook de rechten over Cup a soup, dat vanaf de vroege jaren ’70 ook in Europa op de markt gebracht werd.

41. De Vegetarische Slager

Eén van de hipste en snelst groeiende sectoren in Nederland is die van de vlees vervangende producten. Wanneer het dan om de creme de la creme van vleesvervangers gaat dan komt de naam van de vegetarische slager als eerste bovendrijven. Niet gek dus dat Unilever eind 2018 hun kans schoon zag om deze snelgroeiende firma over te nemen.

Aangezien het aandeel vegetariërs in Nederland snel groeit en de producten inmiddels een dusdanige hoge kwaliteit hebben, mogen ze ook zeker meegenomen worden op je boodschappenlijstje voor de barbecue!

42. Biotex

Biotex is een wasmiddelmerk van Unilever dat tot 2009 onder meer in het bezit was van Sara Lee, één van de grote concurrenten van Unilever. Biotex werd in 1963 voor het eerst op de markt gebracht door de Duitser Schulte en de Nederlander Kortman.

Aanvankelijk stond de fabriek van Biotex in Rotterdam maar na de overname door wat uiteindelijk zou uitgroeien tot AkzoNobel werd de productie verplaatst naar de Dobbelman-fabriek in Nijmegen.

43. Zendium

Zendium is één van de vele tandpastamerken die onder Unilever vallen. Het wordt onder andere verkocht in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. 

Zendium werd in 1976 geïntroduceerd op de Nederlandse markt en bevat in tegenstelling tot vele andere tandpastaproducten niet het schuimmiddel natriumlaurylethersulfaat. Dit zou de slijmvliezen moeten beschermen, waardoor gedacht wordt dat dit het risico op aften verkleint. 

44. Pukka

Pukka is een bedrijf dat kruidenmengels maakt die zogezegd samengesteld worden om mensen zoveel mogelijk te verbinden met de schoonheid en de kracht van de natuur. Het bedrijf werd in 2001 opgericht en al snel overgenomen door Unilever.

De naam betekent ‘echt, authentiek of oprecht’ in het Hindi, wat volgens de eigenaren Tim en Sebastian alles was dat zij zich voorstelden bij het bedrijf.

45. Love beauty and Planet

Love beauty and planet is een bedrijf dat veganistische gezondheid- en verzorgingsproducten verkoopt en goed gedijt bij de organische trend die de afgelopen jaren plaatsvindt.

Het bedrijf richt zich met name op het produceren van zo min mogelijk restafval, het besparen van zoveel mogelijk water, het gebruiken van duurzame ingrediënten die ethisch verkregen worden terwijl de CO2-voetprint zo klein mogelijk gehouden moet worden.

46. Seventh Generation

Een ander bedrijf dat meelift op de eco-trend is Seventh Generation. Het is met een leeftijd van ruim 30 jaar daarentegen wel één van de oudere ecologisch verantwoordelijke firma’s. In 2016 werd Seventh generation voor ruim 600 miljoen euro overgenomen door Unilever.

Het assortiment van seventh generation bestaat met name uit schoonmaakproducten, papier en persoonlijke verzorgingsproducten. 

47. Neutral

Neutral is een van oorsprong Scandinavisch bedrijf dat met name producten maakt die gebruikt kunnen worden op een gevoelige huid. Hun missie is om het voor je huid zorgen gemakkelijker te maken met milde producten die geen irritaties veroorzaken. Ongeacht of het nu een babyhuidje of die van een pas geschoren man is. 

48. Andy

Andy werd in 1960 geïntroduceerd als eerste vloeibare allesreiniger op de Nederlandse markt. Sinds 1988 maakte Andy, met uitzondering van de variant met bleek, gebruik van soda. In 2019 zijn ze nog een stapje verder gegaan en is het inmiddels een product dat op 100% natuurlijke basis gemaakt is. 

49. Breyers Delights

Breyers Delights is origineel afkomstig uit Canada en vertrouwt nog steeds op deze roots. Zo is alle melk die gebruikt wordt volledig afkomstig van Canadese koeien terwijl alle andere ingrediënten die gebruikt worden duurzaam zijn verbouwd. Het is dan ook één van de hoogst gewaardeerde ijsmerken ter wereld met een historie die inmiddels ruim 150 jaar teruggaat.

50. Duryea

We sluiten deze top 50 af met een gelijkaardig product als waar we mee van start zijn gegaan. Het is voor multinationals een bekende tactiek om alle segmenten van de markt te verzekeren door het uitbrengen van meerdere gelijke producten. De één gericht op naam, stijl, klasse, luxe en soortgelijke zaken. De andere dan weer op prijskwaliteitverhouding en soortgelijke kwaliteiten.

Duryea focust zich zo goed als alleen op het maken van maizena en doet dit overigens al sinds het jaar 1862 met succes.