indeling supermarkt

Ook als je nog nooit in een specifieke supermarkt bent geweest, kan je meestal inschatten welke producten je waar kunt vinden.

Dit komt omdat de meeste supermarkten naar dezelfde formule zijn ingericht.

Supermarkten zijn ingedeeld op een manier waardoor klanten de meeste producten kopen.

Door onderzoek te doen, is gebleken dat door een ‘route’ in een supermarkt te creëren, meer omzet gemaakt kan worden.

In dit artikel lopen we de route met je door.

Groente en fruit

Als je een supermarkt inloopt, zie je meestal meteen de afdeling met groente en fruit staan.

Hier is over nagedacht. Groente en fruit hebben namelijk felle kleuren, waardoor de klant meteen alert is.

De plaatsing en organisatie van de groente en fruit zullen je ook onbewust verleiden om meer in te slaan, omdat het er zo ‘voedzaam’ uitziet.

Ben jij zo iemand die pas in de supermarkt besluit wat ze gaan eten?

Ook daarom staan groente en fruit vooraan in de winkel.

Je kunt in deze afdeling namelijk je besluit maken, de juiste producten inslaan, en vervolgens de rest van de ingrediënten in de winkel verzamelen.

Supermarkten denken ook dat je na het inslaan van gezonde producten zoals groente en fruit meer geneigd bent om iets ongezonds te kopen.

Heb jij net de recepten van een salade in je winkelmandje gestopt? Dan kan een zakje chips geen kwaad.

Vlees en vis

De afdeling van groente en fruit wordt in de meeste supermarkten opgevolgd met vlees en vis.

Dit is opnieuw gebaseerd op het idee dat de klant net heeft besloten wat hij of zij gaat koken, en hier een passende bron van eiwitten bij wilt vinden.

Ook de vegetarische vleesvervangers worden hier geplaatst, met hetzelfde principe.

Brood en broodbeleg

brood in de supermarkt

Het is tussen 17 uur en 19 uur het drukst in een supermarkt. Dit is wanneer mensen klaar zijn met werken, en inkopen gaan doen voor het avondeten.

Supermarkten worden daarom ingericht om eerst de ingrediënten voor het avondeten te kunnen vinden, en daarna door te werken naar de volgende maaltijd.

Daarom volgt na de afdelingen waar de ingrediënten voor een avondmaaltijd te vinden zijn, meestal het broodbeleg.

Denk bijvoorbeeld aan kaas en vleeswaren voor bij het ontbijt of de lunch.

Daarna volgt de broodafdeling van de supermarkt.

Deze ruikt (opzettelijk) altijd naar vers brood, waardoor je geneigd bent een duurder, gebakken brood te kopen in plaats van de voorverpakte broden.

Ongezonde producten

Er wordt wel eens gezegd dat je niet op lege maag naar de supermarkt moet gaan.

Dit is niet geheel onterecht, want de ongezonde snacks hebben meestal een centrale positie in de supermarkt, waardoor je geen keus krijgt om ze niet te passeren.

Daarnaast staan de meest populaire producten meestal in het midden van het gangpad, waardoor je dus alle andere lekkere dingen tegenkomt die je in verleiding kunnen brengen.

Zuivelproducten

Is het je wel eens overkomen dat je alleen voor een pakje melk of yoghurt naar de supermarkt komt?

Supermarkten zijn zich hiervan bewust.

Essentiële producten zoals zuivelproducten worden vaak achter in de winkel geplaatst.

Hierdoor passeert een klant veel gangpaden, waardoor hij of zij toch sneller nog iets anders koopt.

Kassa

kassa in de supermarkt verleidingen

Dit is een bekend trucje van supermarkten.

Rondom de kassa zal je de laatste verleidingen tegenkomen, die je tijdens het wachten op het afrekenen moet kunnen weerstaan.

Dit is bijvoorbeeld snoep, kauwgom, batterijen en actieproducten.

Dit zijn de producten die je misschien niet per se nodig hebt, maar waarbij het geen kwaad kan om wat extra te hebben.

Daarom pak je het toch maar mee voor de zekerheid.

Er wordt geschat dat de kassaproducten maar liefst 5% uitmaken van de omzet van een supermarkt!

Richting

Naast de inrichting van de afdelingen, hebben supermarkten meestal nog meer manieren om de klant meer te laten kopen.

Zo loop je in een supermarkt meestal tegen de richting van de klok in.

Hierdoor ga je onbewust langzamer lopen, waardoor je meer tijd hebt om alle producten te zien.

Verpakkingen

Ook bij de verpakkingen word je verleid meer te kopen.

Heb je een citroen nodig?

Pak maar een netje, ze worden niet los verkocht. Op deze manier verdient een supermarkt een hoop geld.

Een grootverpakking van een product is daarnaast vaak voordeliger dan een enkel exemplaar.

Ooghoogte

Ooghoogte is erg belangrijk in de schappen van een supermarkt.

De duurste producten staan namelijk op ooghoogte van de klant, waardoor het makkelijker is om mee te pakken.

Producten die specifiek zijn gericht op kinderen staan namelijk iets lager, op de ooghoogte van een jong kind.

Die kan het daardoor makkelijk pakken om vervolgens aan de ouders te vragen of ze dit mogen hebben.

De goedkoopste producten staan helemaal bovenaan of onderaan. Hierdoor zijn ze iets moeilijker te pakken.

Het is bijna vernederend om kruipend een product te pakken, of net niet bij die goedkope fles cola in het bovenste schap te kunnen.

Winkelmandjes

winkelmandje supermarkt

Winkelmandjes en karretjes worden steeds groter. Daarnaast hebben sommige winkelmandjes nu wieltjes gekregen.

Dit is bedoeld om het winkelen zo comfortabel mogelijk te maken.

Een groot winkelmandje lijkt minder snel vol, wat een reden kan zijn voor een klant om meer producten te kopen.

Conclusie

Supermarkten hebben een orde die klanten stimuleert meer aankopen te doen.

De volgorde van de afdelingen speelt hierbij een grote rol.

Ook worden er andere manieren toegepast om de verkoop van producten te stimuleren.

Deze zijn gericht op gemak en voordeel.

Let de volgende keer dat je in een supermarkt bent op deze trucjes, en misschien spaar je zo wat geld!