Lidl en Aldi

De supermarkten Lidl en ALDI lijken ontzettend op elkaar. Allebei sober aangekleed, allebei vol met producten van hun huismerk en, het belangrijkst, allebei lekker goedkoop.

Je zou bijna denken dat het dezelfde winkel was. Hebben ze misschien dezelfde eigenaar?

Nee, Lidl en ALDI zijn niet van dezelfde eigenaar. Sterker nog, ze zijn grote concurrenten van elkaar. Lidl en ALDI zijn allebei discountwinkels, die erom bekend staan goedkope producten te verkopen.

Wat is het verschil dan precies? In dit artikel leggen we je het uit.

ALDI Folder

Alleen vandaag nog geldig

Geldig van 21-11-2022 t/m 27-11-2022

> Folder bekijken

ALDI

ALDI is een Duitse supermarktketen met meer dan 10.000 winkels, verspreid over 20 landen.

De keten is opgericht door de broers Karl en Theo Albrecht in 1946 in Essen. De naam ALDI is een afkorting voor Albrecht Discount.

Na gevochten te hebben in de Tweede Wereldoorlog, namen de broers het kleine supermarktje van hun moeder over.

Door slimme marketing en renovatie, konden ze al snel uitbreiden. In 1950 hadden de broers al 13 winkels.

De succesformule van de gebroeders Albrecht werkte als volgt. Het was destijds in Duitsland toegestaan om 3% korting te geven op producten.

Het kortingsbedrag werd echter na de aankoop teruggegeven aan de klant, wanneer er een coupon werd ingeleverd.

De broers besloten de korting op alle producten toe te passen in de verkoopprijs. Hier kwam geen coupon bij aan te pas.

Daarnaast werd goed in de gaten gehouden welke producten niet goed verkochten. Deze werden meteen uit het assortiment gehaald.

Ze hielden hun winkels klein en maakten geen gebruik van advertenties. Zo konden er kosten bespaard worden.

ALDI opende hun eerste filiaal in Nederland in 1973. Ondertussen zijn dit er maar liefst 597.

Lidl Folder

Alleen vandaag nog geldig

Geldig van 21-11-2022 t/m 27-11-2022

> Folder bekijken

Lidl

Lidl is ook een Duitse winkelketen, met meer dan 11.000 filialen in Europa en de Verenigde Staten. De keten valt onder de Schwarz Group.

Op het gebied van discountwinkels is Lidl de grootste concurrent van ALDI.

Josef Schwarz opende zijn eerste winkel in 1932 in Neckarsulm, Baden-Württemberg, genaamd Schwarz-Markt.

Na een lange carrière besloot hij in de jaren zeventig met zijn zoon Dieter een discountwinkel op te zetten.

De naam werd veranderd in Lidl; naar de voormalige zakenpartner van Schwarz, genaamd A. Lidl.

De eerste winkel werd geopend in 1973, en was sterk beïnvloed door het winkelconcept van ALDI.

Ook hier werden waar mogelijk kosten geschrapt, om de prijzen laag te kunnen houden voor de klant. Hierdoor maakten Schwarz en zijn zoon genoeg winst om uit te breiden.

Vier jaar later, in 1977, waren er al 33 filialen van de Lidl in Duitsland.

De eerste Lidl van Nederland werd in Noord-Brabant geopend in 1997. Er zijn ondertussen 437 filialen van Lidl te vinden in Nederland.

Discountwinkel

Lidl en ALDI zijn beide discountwinkels. Dit zijn winkels die producten standaard goedkoper aanbiedt dan de concurrentie.

Het laag houden van de prijzen is het verdienmodel van een discountwinkel, omdat het zo klanten kan trekken.

Om de prijzen laag te houden, worden op verschillende wijzen kosten bespaard binnen een winkel.

Zo wordt bijvoorbeeld alleen het huismerk aangeboden, om binnen een bepaalde assortimentsgroep geen duurdere alternatieven aan te hoeven bieden.

Daarnaast leidt de exclusieve verkoop van huismerkproducten tot een kleiner aantal producten in totaal.

Hierdoor kan ruimte bespaard worden in de winkel. Discountwinkels zijn dan vaak ook kleiner dan normale supermarkten.

Daarnaast worden de producten vaak in de transportdoos gepresenteerd aan klanten. Ook daar wordt bezuinigd – er zijn daardoor namelijk nauwelijks vakkenvullers nodig.

De producten van het huismerk worden daarnaast ook nog ingekocht bij kleine bedrijven.

Dit wordt gedaan om deze kleine bedrijven afhankelijk te maken van de winst die ze maken van het huismerk.

Als dit gebeurt, heeft de discountwinkel meer inspraak op de manier van productie en kan het onderhandelen voor een lagere prijs.

Doelgroep

Naast allebei discountwinkels te zijn, hebben ALDI en Lidl ook nog dezelfde doelgroep.

Deze doelgroep bestaat uit kostenbewuste consumenten, die manieren zoeken om minder uit te geven aan boodschappen.

ALDI en Lidl doen ook allebei niet aan het online bestellen en thuis afleveren van boodschappen. Dit past namelijk niet bij het profiel van de doelgroep.

Het bezorgen van boodschappen zou ten eerste extra kosten kunnen opleveren, en ten tweede is uit onderzoek gebleken dat mensen die graag online boodschappen doen, over het algemeen voor producten van hogere kwaliteit gaan.

Concurrentie met andere supermarkten

Natuurlijk hebben concurrenten Lidl en ALDI ook concurrenten in de overige supermarkten van Nederland.

Het verschil is echter dat de meeste supermarkten geen discount model hebben, en daarom tot een andere doelgroep gericht zijn.

Uit een onderzoek van de Consumentenbond bleek dat Lidl de goedkoopste supermarkt was van Nederland.

ALDI stond echter op de vierde plaats, na Dirk en Vomar. Concurrentie is er dus wel degelijk.

Conclusie

ALDI en Lidl hebben niet dezelfde eigenaar, maar hebben wel veel gelijkenissen. Het zijn allebei Duitse winkelketens die kosten schrappen om hun producten zo laag mogelijk te kunnen prijzen.

ALDI en Lidl lijken juist zo op elkaar omdat het concurrenten zijn. Ze volgen allebei dezelfde discountformule en strijden om dezelfde doelgroep. Daarom doen ze er beide alles aan om zo goedkoop mogelijk te blijven.