Lidl feiten

Lidl is één van de populairste supermarktketens van ons land. Deze keten heeft furore gemaakt als discountketen en biedt bovendien méér dan alleen de dagelijkse boodschappen aan.

Dat Lidl nu zo populair is, is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Dit is het gevolg van jarenlang goed beleid volgen, de juiste keuzes maken en een interessant aanbod voorschotelen. In dit artikel lees je in ieder geval alles over de groei én geschiedenis van Lidl.

Daarnaast voorzien we je in dit artikel van leuke feitjes over Lidl. Na het lezen van dit artikel weet je dan ook alles over de supermarktketen met het bekende blauw-gele logo.

Lidl Folder

Nog 4 dagen geldig

Geldig van 03-10-2022 t/m 09-10-2022

> Folder bekijken

Leuke feitjes over Lidl

  • Oprichting in Duitsland: 1973

  • Eerste winkel in Nederland: 1997

  • Hoofdkantoor: Necksarulm, Duitsland

  • Aantal distributiecentra in Nederland: 6 centra

  • Aantal winkels in Nederland: 441 winkels

  • Aantal winkels wereldwijd: 10.500 winkels

  • In aantal landen actief: 30 landen

  • Aantal medewerkers in Nederland: 19.000

Deze feitjes laten duidelijk zien dat Lidl een serieuze supermarktketen is. Niet alleen in ons land en in Duitsland, maar ook in 28 andere landen wereldwijd. In dit artikel richten wij ons op Lidl in zijn algemeenheid, maar ook op Lidl in Nederland. Lidl Nederland is namelijk op bepaalde punten anders dan Lidl Duitsland.

Aanvullende feitjes over Lidl

  • Lidl is opgericht door de heer Dieter Schwarz. Dieter Schwarz is inmiddels uitgegroeid tot de rijkste man van heel Duitsland.

  • Het grote voorbeeld van Lidl is altijd Aldi geweest. Bij het inrichten van de eerste supermarkt heeft Lidl zelfs volledig de winkelinrichting van Aldi overgenomen.

  • Lidl is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste supermarktketen in heel Europa. Zo wist Lidl recentelijk zelfs een hogere omzet te draaien dan Carrefour.

  • Bij Lidl draait het om ‘de laagste prijs’ in combinatie met ‘de hoogste kwaliteit’. Deze twee termen lijken haaks op elkaar te staan, maar dat is het allerminst. Lidl weet onder meer door een sobere bedrijfsvoering de kosten zo laag mogelijk te houden, waardoor de prijzen ook zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Dit valt echter niet te zien/merken aan de kwaliteit van de producten.

  • De naam van deze supermarktketen is te danken aan de heer Ludwig Lidl. Hij werkte in eerste instantie samen met Dieter Schwarz. Schwarz vond zijn eigen achternaam niet geschikt voor een supermarktketen en heeft daardoor de rechten op de achternaam van Lidl gekocht.

  • De eerste winkel van Lidl in ons land werd in 1997 geopend. Dit gebeurde in de Brabantse plaats Uden; zoals hierboven al aangegeven, was de winkelinrichting volledig gebaseerd op de winkelinrichting van een Aldi supermarkt.

  • Door de jaren heen heeft Lidl nog eens 440 supermarkten in ons land geopend. De teller staat, op het moment van schrijven, op 441 supermarkten in ons land.

  • In de Nederlandse supermarkten van Lidl wordt geen muziek gedraaid. Opvallend is dat dit in andere landen wel het geval is, zoals in bijvoorbeeld Litouwen en het Verenigd Koninkrijk.

  • Lidl heeft meer dan 10.000 winkels in Europa geopend. Een groot gedeelte van deze winkels bevindt zich in Duitsland, maar ook in andere landen is Lidl bijzonder goed vertegenwoordigd. Mede door de opening van zoveel winkels is Lidl uitgegroeid tot de grootste supermarktketen van heel Europa.

  • Lidl is niet alleen in Europa actief, maar is ook de oceaan overgestoken. Zo heeft deze supermarktketen in onder meer de Verenigde Staten van Amerika supermarkten geopend.

  • De supermarkten van Lidl kenmerken zich door een simpele inrichting. Zo kom je niet al te veel poespas in de winkels tegen, terwijl de producten ook ‘gewoon’ in de doos gestald worden. Mede hierdoor ogen de winkels erg sober, maar weet Lidl wel veel geld te besparen op personeelskosten.

  • Lidl heeft in de afgelopen jaren meerdere awards op het gebied van groente en fruit binnengesleept. De groente en fruit die Lidl verkoopt, is altijd van de hoogste kwaliteit. Dit is onder meer te danken aan de strenge eisen die Lidl aan de leveranciers stelt. Het doel van Lidl is om uiteindelijk alleen maar fruit en groente aan te bieden die over alle gewenste keurmerken beschikt.

  • De eerste winkel van Lidl werd geopend in de Duitse plaats Ludwigshafen. Dit gebeurde in het jaar 1972; de jaren daarna gaat het hard met het aantal winkels in Duitsland. Op het moment van schrijven heeft Lidl meer dan 450 supermarkten in eigen land.

Lidl geschiedenis

Voor de geschiedenis van Lidl moeten we bijna 100 jaar terug de tijd in. In 1930 zag deze keten namelijk het levenslicht; in een klein Duits plaatsje begint Joseph Schwarz zijn eigen groothandel.

Joseph Schwarz doet dit onder de volgende naam: Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgroßhandlung. Met zijn groothandel behaalt Schwarz al snel mooie resultaten, onder meer door een samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband gaat Joseph Schwarz aan met Südfrüchte Großhandel Lidl & Co. Van origine was dit een groothandel in fruit, maar deze groothandel richt zich na verloop van tijd op allerlei soorten voedselproducten.

Na enige tijd neemt de zoon van Joseph het bedrijf over; Dieter. Hij besloot om nog intensiever samen te werken met Ludwig Lidl. De twee besloten om de pijlen hierbij volledig te richten op een discountformule.

Eerste winkel in Duitsland

Dat Dieter en Ludwig hun neuzen dezelfde kant op hebben staan, blijkt al snel. Onder de naam Lidl openden zij in 1973 namelijk de eerste vestiging van Lidl. Dit gebeurt in de Duitse plaats Ludwigshafen.

Voor de discountformule kijken Dieter en Ludwig vooral naar Aldi. Aldi is voor hen een ware inspiratiebron; iets dat ook duidelijk in de Lidl supermarkt destijds terug te zien was. De inrichting van de eerste supermarkt leek heel sterk op de inrichting van een gemiddelde Aldi supermarkt.

Eerste winkel in Nederland

In de jaren na 1973 gaat het hard met Lidl. De prijzen en producten vallen bij veel Duitsers in de smaak, waardoor de keten meer en meer winkels opent. Dit leidt uiteindelijk ook tot de overstap naar andere landen, waaronder ons land.

Voordat de eerste winkel in ons land geopend werd, werd er eerst een Nederlands rechtspersoon in ons land opgericht. Dit gebeurde al in 1995, waarna in 1997 de deuren van de eerste winkel in Nederland opengingen. De eer was weggelegd voor de Noord-Brabantse plaats Uden.

Nadat de winkel in die plaats geopend werd, was Lidl niet meer te houden. Sinds 1997 heeft Lidl nog eens 440 winkels in ons land geopend. Als we de periode van 1997 tot 2022 nemen, heeft Lidl in 25 jaar dus 440 winkels geopend. Dit staat gelijk aan maar liefst 17 winkels per jaar!

Hoe komt Lidl aan zijn naam?

De totstandkoming van de naam Lidl is een vrij simpel verhaal. Dieter Schwarz en Ludwig Lidl werkten in de jaren 70 van de vorige eeuw nauw met elkaar samen. Uiteindelijk besloten ze om een eigen supermarktketen op te richten, waarbij de focus op lage prijzen kwam te liggen.

Dieter begreep dat zijn eigen achternaam zich niet echt leende voor een supermarktketen. Een naam als ‘Schwarzmarkt’ zou geen succes worden. Hij besloot daarom om de rechten van op de naam ‘Lidl’ te kopen, uiteraard in overleg met Ludwig Lidl. Dat de vader van Dieter al langere tijd met de familie Lidl samenwerkte, maakte de ‘aankoop’ van deze naam uiteraard een stuk makkelijker.

Waar staat Lidl bekend om?

In de afgelopen jaren is Lidl in ons land populair en geliefd geworden. Dit is onder meer te danken aan de volgende kenmerken:

  • Lage prijzen. Lidl doet er alles aan om de prijzen van de producten zo laag mogelijk te houden. Dit blijkt uit de huidige producten, maar is ook in de afgelopen jaren duidelijk gebleken. Het doel is uiteindelijk om altijd de laagste prijs te hanteren.

  • Hoogste kwaliteit. Bij Lidl draait het niet alleen om de laagste prijs, maar ook om de hoogste kwaliteit. Deze twee termen lijken niet hand in hand met elkaar te gaan, maar Lidl bewijst het tegenovergestelde. Lidl heeft in de afgelopen jaren meerdere awards voor de kwaliteit in de wacht gesleept.

  • Beste groenten en fruit. In de afgelopen jaren is Lidl maar liefst negen keer uitgeroepen tot de beste supermarket in groente en fruit. Zowel de groenten als de fruit bij Lidl is onwijs vers, lekker en dus ook voordelig. Verderop deze pagina lees je iets meer over het fruit en de groente.

  • Sobere winkels. Lidl is ook bekend geworden vanwege de sobere winkels. Zoals eerder in dit artikel al verteld, richtten de oprichters zich op het voorbeeld van Aldi. Bij Lidl besloot men daarom ook met dozen in de winkel te werken, om de supermarkten zo simpel mogelijk te houden én om geen muziek af te spelen. Dat laatste is bijzonder opvallend, aangezien bij alle andere supermarktketens wel muziek afgespeeld wordt.

Nog een leuk detail over hetgeen waar Lidl bekend om staat: Lidl hanteert binnen haar bedrijfsvoering vijf kernwaarden. Van alle werknemers wordt verwacht dat zij zich aan deze kernwaarden houden en de kernwaarden uitstralen. Het gaat hierbij om de volgende vijf waarden:

  • Klantgerichtheid

  • Gedrevenheid

  • Verantwoordelijkheid

  • Eenvoud

  • Fairness

Waar komt de groente van Lidl vandaan?

Dat Lidl al negen keer uitgeroepen is tot de beste supermarket in groente en fruit is niet opvallend te noemen. Voor groente en fruit heeft Lidl namelijk een speciale bedrijfsvoering in het leven geroepen.

Zo is een belangrijk kenmerk dat bijna al het groente en fruit gecertificeerd is. Om dit te bewerkstelligen, heft Lidl zich bij meerdere instanties aangesloten. Zo is Lidl aangesloten bij het Sustainability Initiative Fruit and Vegetables. Het doel van deze instantie is om groente en fruit van ver aan een hoge duurzaamheidsstandaard te laten voldoen.

De groente die je bij Lidl kunt kopen, komt van over de gehele wereld vandaan. Lidl heeft hierbij wel een belangrijke visie: de groente moet bij voorkeur zo dichtbij mogelijk gehaald worden. Als er producten van Nederlandse bodem ingekocht kunnen worden, gaat de voorkeur van Lidl daarnaar uit.

Bepaalde producten worden wel vanuit verre landen geïmporteerd. De producten die uit verre landen geïmporteerd worden, moeten wel aan allerlei eisen voldoen. Daarnaast werkt Lidl alleen met de beste leveranciers samen. Dit zijn niet de goedkoopste leveranciers, maar zijn leveranciers die bewust met mens en natuur omgaan. Dáár stuurt Lidl heel erg op.

Bovengenoemd verhaal geldt niet alleen voor groente, maar ook voor fruit. Deze focus en bedrijfsvoering van Lidl pakt in ieder geval erg goed uit. De firma heeft immers al ongekend vaak de titel ‘beste supermarkt in groente en fruit’ verdiend.

Wie is de oprichter van Lidl?

De supermarktketen Lidl is niet door één man opgericht, maar door twee heren. Het gaat hierbij om Dieter Schwarz en Ludwig Lidl. De eerstgenoemde heer is het grote brein achter de supermarktketen, terwijl de als tweede genoemde heer de naamgever van de keten is.

Feit is dat vooral Dieter wordt gezien als de oprichter van Lidl. Hij is door de jaren heen uit het bedrijf gestapt en min of meer met pensioen gekomen. Wat zo opvallend is, is dat er over hem vrij weinig bekend is. Net zoals over de oprichters van Aldi overigens.

Dieter Schwarz kiest ervoor om in volledige anonimiteit te leven. Dit doet hij overigens al sinds 1999; in dat jaar besloot hij om zich terug te trekken uit het dagelijks bestuur van de supermarktketen. Wel is hij door de jaren heen actief gebleven als adviseur van de huidige CEO van Lidl.

Wat ook opvallend is, is dat Dieter Schwarz uitgegroeid is tot de rijkste man van Duitsland. Althans; dat is de schatting van het zakenblad Forbes. Dit zakenblad kwam enige tijd geleden met duizelingwekkende cijfers naar buiten. Men had namelijk berekend dat Dieter Schwarz een vermogen van ongeveer 16 miljard zou moeten hebben.

Dit zie je overigens niet aan Dieter Schwarz terug. Als hij af en toe in het openbaar verschijnt, draagt hij simpele kleding. Critici beweren dat zijn kleding dezelfde soberheid uitstraalt als de winkels van Lidl. Een terechte opmerking, aangezien de winkels niet al te gezellig zijn ingericht. Maar, dat was voor Lidl niet nodig. Met de sobere winkels is deze keten immers uitgegroeid tot één van de grootste supermarktketens van Europa.

De reputatie van Dieter Schwarz is niet volledig vlekkeloos. Met name in de vorige eeuw groeide de keten ongekend hard, maar dit ging gepaard met enkele schandalen. Zo besloot Dieter om de supermarktketen in meerdere kleine stukjes op te delen. Hierdoor wist hij te voorkomen dat er bijvoorbeeld ondernemingsraden zouden worden opgericht.

Daarnaast gaan er verhalen rond dat medewerkers werden bespioneerd en onder druk werden gezet. Daarnaast werkten veel leveranciers ook niet graag samen met Dieter Schwarz. Hij deed er alles aan om de prijs zo ver mogelijk te drukken. Logischerwijs waren de leveranciers hier niet blij mee, maar Lidl is hierdoor wel in staat om de laagste prijzen te hanteren.

Wie is de eigenaar van Lidl?

Lidl is op dit moment eigendom van Lidl Stiftung & Co. KG. Dit is een Duitse vennootschap die op zijn beurt eigendom is van de holding company Schwarz Gruppe. Juist; dit is de holding van de hierboven besproken Dieter Schwarz.

Lidl is niet het enige bedrijf dat onder deze holding valt. Ook de hypermarkt Kaufland en de winkelketen Handelshof valt onder deze holding. Dat Dieter Schwarz zó rijk is geworden, is ook aan die ketens te danken.

Wat was de eerste Lidl in Nederland?

De eerste Lidl in Nederland werd geopend in de Noord-Brabantse plaats Uden. Dit gebeurde in het jaar 1997.

Overigens was dit niet de eerste Lidl supermarkt die buiten Duitsland werd geopend. Al in 1996 opende Lidl namelijk haar eerste supermarkt in Frankrijk. Nadien zou ons land al snel volgen.

De winkel die in Uden werd geopend, was het toonbeeld van een Lidl supermarkt:

  • Geen stallingen. De stallingen zoals we deze van andere supermarktketens kennen, kennen ze bij Lidl niet. In plaats daarvan worden de producten in de doos op pallets neergezet.

  • Simpele inrichting. In de winkels van Lidl hoef je geen tierelantijntjes te verwachten. Men kiest er juist voor om de winkels zo simpel mogelijk in te richten, waardoor de prijzen (nog) lager gehouden kunnen worden.

  • Geen muziek aan. In de winkels zijn wel speakers te vinden, maar deze dienen alleen om dingen om te roepen. In een Lidl winkel wordt simpelweg nooit muziek afgespeeld.

Hoeveel filialen heeft Lidl in Nederland?

Toen de eerste winkel in 1997 geopend werd, had niemand kunnen verwachten dat Lidl zó groot zou worden. Op het moment van schrijven, anno 2022, heeft Lidl maar liefst 440 supermarkten in ons land.

Deze supermarkten bevinden zich door het gehele land verspreid. De supermarkten zijn in grotere steden te vinden, maar ook in de kleinere dorpjes. Dit heeft onder meer met de eisen van Lidl met betrekking tot de locatie te maken; deze eisen vallen heel erg mee. In tegenstelling tot andere supermarkten zéker, aangezien die altijd op A-locaties de winkels willen openen.

Een compleet overzicht van alle winkels van Lidl vind je op de Nederlandse website. Op die website kun je ook je woonplaats invullen, waarna de tool toont waar de dichtstbijzijnde supermarkt voor jou te vinden is.

Hoeveel Lidl filialen zijn er in Europa?

In 1973 werd de eerste winkel van Lidl in Duitsland geopend. In 1996 volgde de eerste winkel in Frankrijk en in 1997 volgde de eerste winkel in Nederland. Het is absoluut niet bij alleen deze winkels gebleven. Zoals hierboven al aangegeven, heeft Lidl in ons land maar liefst 400 supermarkten.

In heel Europa heeft Lidl inmiddels bijna 10.000 winkels geopend. De focus ligt hierbij op nagenoeg alle landen in Europa, aangezien men inmiddels in 20 landen winkels geopend heeft.

Opvallend detail is dat niet in alle landen de winkels gelijk aan elkaar zijn. Zo zijn er bepaalde landen waarin wél muziek in de supermarkten gedraaid wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval in Litouwen en in het Verenigd Koninkrijk.

Door deze cijfers is Lidl overigens de grootste supermarktketen van Europa. Dit is ook te danken aan de omzetcijfers van deze keten. De keten heeft namelijk recentelijk een jaaromzet van 79,3 miljard euro gedraaid. Dat is pakweg 4,5 miljard meer dan de jaaromzet van Carrefour.

Hoeveel winkels heeft Lidl wereldwijd?

Op het moment van schrijven is Lidl in 30 landen actief. Van deze 30 landen zijn er 20 in Europa te vinden. Lidl heeft er bijvoorbeeld ook voor gekozen om winkels in de Verenigde Staten van Amerika te openen.

In deze 30 landen verspreid heeft Lidl meer dan 10.500 winkels geopend. 440 winkels van dit aantal is in ons land te vinden en maar liefst 3300 winkels in Duitsland.

Overigens zijn deze cijfers medio 2022 actueel. Op het moment dat jij dit artikel leest, heeft Lidl mogelijk al véél meer filialen. Er kan gerust gesteld worden dat deze keten absoluut niet stilstaat.

Zijn Aldi en Lidl van dezelfde eigenaar?

Nee, Aldi en Lidl zijn niet van dezelfde eigenaar. Lidl is via een holdingconstructie in handen van Dieter Schwarz, terwijl Aldi in handen is van de familie Albrecht.

Het verhaal van Aldi is overigens ook bijzonder te noemen. Ver in de vorige eeuw begonnen de broers Karl en Theo Albrecht met deze discountsupermarktketen. De broers waren het op een gegeven moment niet eens met elkaar, waarna ze een lijn op de landkaart van Duitsland trokken. De winkels ten noorden van deze lijn vielen onder de naam Aldi. De winkels ten zuiden van deze lijn vielen onder de naam Aldi Süd.

Overigens hebben Lidl en Aldi wel de nodige overeenkomsten:

  • Beide supermarktketens vinden hun oorsprong in Duitsland.

  • Beide supermarktketens zijn in de afgelopen jaren ongekend hard gegroeid. Niet alleen in eigen land, maar eigenlijk in heel Europa. Op het moment van schrijven lijkt Lidl deze strijd gewonnen te hebben; Lidl is nu groter dan Aldi.

  • Beide supermarktketens richten zich op lage prijzen. Dit is op zich niet al te gek, aangezien Aldi voor de oprichter(s) van Lidl de inspiratiebron was.

  • Beide supermarktketens richten zich op eenvoud. Ook dit is niet opvallend, aangezien de winkelinrichting bij Lidl volledig gebaseerd is op de winkelinrichting bij Aldi.

  • De eigenaren van beide supermarktketens zijn schatrijk geworden. Dit geldt voor Dieter Schwarz, maar geldt ook voor de familie Albrecht. Deze familie heeft de keten Aldi nog steeds volledig in handen, zonder enige tussenkomst van een andere aandeelhouder.

Hoe is het succes van Lidl te verklaren?

Lidl is sinds 1973 ongekend hard gegroeid. De keten is zó hard gegroeid dat het nu qua omzetcijfers de grootste supermarktketen van Europa is. Deze groei is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is op het conto van Dieter Schwarz te schrijven. Hij heeft dit bedrijf van 1973 tot 1999 op een harde, maar goede manier geleid.

Volgens experts is het succes van Lidl aan de combinatie van service en prijzen te danken. Of beter gezegd: het gebrek aan service. Veel mensen die boodschappen doen, willen dit zo snel mogelijk doen. Ze zitten niet te wachten op een extra service, maar willen juist snel weer uit de supermarkt zijn. Dat begrijpt men bij Lidl maar al te goed.

Daarnaast begrijpt men bij Lidl goed dat de prijzen zo laag mogelijk moeten blijven. In de bedrijfsvoering staat dan ook alles in het teken van de laagste prijzen.

Om dat voor elkaar te krijgen, hamert Lidl op een beperkt aanbod. Zo vind je in het aanbod van Lidl géén A-merken. Ook heb je bij Lidl niet de keuze uit 10 soorten pindakaas, maar slechts uit een paar soorten. Met zo’n voorbeeld onderscheidt Lidl zich direct ten opzichte van Albert Heijn en Jumbo. Die ketens hebben het aanbod dusdanig gediversifieerd, waardoor ze met hogere kosten te maken hebben gekregen. Lidl is juist in staat om deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Daarnaast is Lidl zich bezig gaan houden met eigen merken. Binnen het aanbod van eigen merken zijn nu twee richtingen te vinden:

  • De discountmerken. De producten van deze eigen merken zijn de goedkoopste die je in de supermarkt vindt. Bij de koopjesjagers zijn deze producten dan ook erg in trek.

  • De submerken op het gebied van bio en verantwoord eten. Lidl begrijpt als geen ander dat meer en meer mensen verantwoord en biologisch willen eten. Om dergelijke producten aan te kunnen bieden, heeft Lidl meerdere submerken in het leven geroepen. De producten van deze merken zijn duurder, maar sluiten wel beter aan bij de gewenste leefstijl van veel mensen.

Tot slot draait bij Lidl alles om eenvoud. De winkels zijn eenvoudig, de voorzieningen in de winkels zijn eenvoudig en het assortiment is eenvoudig. Dat dit de sleutel tot succes is, blijkt overduidelijk uit de opkomst van Lidl.