Googelen. Ik googel, jij googelt, wij googelen. Volgens het woordenboek betekent googelen ‘iets opzoeken op internet’. En dat is precies waar Google zo bekend om is.

Google is hét zwaargewicht onder de zoekmachines. De basis voor Google werd in 1996 gelegd in de vorm van een onderzoeksproject van twee studenten. Slechts enkele jaren later was Google al wereldwijd bekend.

Algemene Google Statistieken

  • Google heeft een wereldwijd marktaandeel van 93%
  • Google is opgericht in 1996
  • De grootste concurrent van Google is Bing met een wereldwijd marktaandeel van 3%
  • In India wordt Google gebruikt voor 99% van alle zoekopdrachten
  • Het marktaandeel van Google in Rusland bedraagt 43%, in China 2%
  • Er zijn in totaal 192 landelijke Google zoekmachines
  • Google heeft meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand
  • Het aantal zoekopdrachten wereldwijd is gemiddeld 3,8 miljoen per minuut
  • De gemiddelde gebruiker besteedt 76 seconden aan een zoeksessie
  • Ruim de helft van de internetgebruikers besteedt maximaal 5 seconden aan het bekijken van Google zoekresultaten
  • Google heeft honderden miljarden webpagina’s geïndexeerd
  • Er zijn meer dan 200 factoren die de ranking van een website bepalen

Google dominantie

Op dit moment heeft Google’s zoekmachine een wereldwijd marktaandeel van 93%. Dit betekent dat ruim 9 van de 10 zoekopdrachten die over de gehele wereld gegeven worden, door Google worden uitgevoerd.

Google heeft een wereldwijd marktaandeel van 93 procent

De grootste concurrent van Google is Bing. Maar het gat tussen Google en Bing is verschrikkelijk groot. Het marktaandeel van Bing beslaat namelijk maar 3%. Andere zoekmachines die enige concurrentie bieden aan Google zijn Yahoo!, Yandex en Baidu.

Zoekmachine Marktaandeel Wereldwijd

ZoekmachineMarktaandeel
Google92,6%
Bing3,0%
Yahoo!1,2%
Yandex1,0%
Baidu0,7%
Overige1,5%

Het marktaandeel dat Google heeft in Nederland verschilt nauwelijks (één tiende procent) van het wereldwijde gemiddelde. Bing heeft in Nederland een marktaandeel van 4%, dat is 1% hoger dan het wereldwijde gemiddelde.

Zoekmachine Marktaandeel Nederland

ZoekmachineMarktaandeel
Google92,7%
Bing4,0%
DuckDuckGo1,0%
Yahoo1,0%
Yandex0,7%
Ecosia0,4%

Google dominantie door de jaren heen

Het wereldwijde marktaandeel van Google is de afgelopen 15 jaar rond de 91,5% geweest. In 2022 was dit aandeel 92,07%.

Google Marktaandeel Wereldwijd

JaarMarktaandeel
200990,28%
201090,91%
201191,07%
201291,85%
201390,24%
201489,81%
201590,61%
201692,01%
201792,09%
201891,4%
201992,63%
202092,08%
202192,01%
202292,07%
202392,72%

Bron: Statcounter Global Stats

Regionale verschillen

Regionaal zijn er overigens grote verschillen. De populariteit van Google is extreem hoog in India. Daar wordt Google gebruikt voor maar liefst 99% van alle zoekopdrachten. Het Nederlandse marktaandeel van Google ligt net zo hoog als het wereldwijde marktaandeel, namelijk op 93%.

In Rusland en China is Google daarentegen een stuk minder groot. Door beperkingen die deze landen hebben opgelegd aan het gebruik van Google, maken internetgebruikers in deze landen meer gebruik van zoekmachines die speciaal ontwikkeld zijn voor hun eigen markt: Yandex voor Rusland en Baidu voor China. Het marktaandeel van Google in Rusland bedraagt 43% en in China zelfs slechts 2%.

Regionale verschillen Google marktaandeel

LandMarktaandeel
India99%
Wereldwijd gemiddelde93%
Nederland93%
Rusland43%
China2%

Bron: Statcounter Global Stats

Omzet van Alphabet (Google)

De omzet van Alphabet (Google) bedroeg $282 miljard in 2022, een jaar daarvoor (2021) was dat een bedrag van $258 miljard.

Google omzet

JaarOmzet (in miljard $)
2022282,11
2021257,63
2020182,52
2019161,85
2018136,81
2017110,85
201690,27
201574,98
201466,00
201359,82
201250,17
201137,90
201029,32
200923,65
200821,79
200716,59
200610,60
20056,13
20043,18

Hoe verdient Google geld?

Google verdient grotendeels (58%) zijn geld met advertentie inkomsten vanuit de zoekmachine en andere eigen websites.

Daarnaast verdient Google geld met advertenties op websites van anderen (12,3%), advertenties en abonnementen op YouTube (11,2%), apps, hardware en andere content (10,9%) en Google Cloud (7,5%).

Google Inkomsten

InkomstenbronPercentage
Advertenties (Zoekmachine & andere diensten)58%
Advertenties op websites van derden12,3%
YouTube advertenties11,2%
Apps, hardware en andere content10,9%
Google Cloud7,5%

Bronnen: CompaniesMarketCap.com, Oberlo

Aantal Google zoekmachines

In totaal zijn er 192 landelijke Google zoekmachines. Deze zoekmachines zijn beschikbaar in de taal van het betreffende land. Ook is in ieder land een Engelse versie te gebruiken.

Google is beschikbaar in meer dan 190 landen

Bron: GenealogyInTime Magazine

Aantal gebruikers en aantal zoekopdrachten

De populariteit van Google is enorm. Dit blijkt niet alleen uit het marktaandeel, maar ook uit het aantal gebruikers. Over de hele wereld gebruiken meer dan een miljard mensen Google minstens één maal per maand.

Google heeft meer dan een miljard actieve gebruikers

Bron: Earthweb

Google deelt helaas geen exacte cijfers met betrekking tot het aantal zoekopdrachten dat gegeven wordt. Het is dus een beetje gissen, maar verschillende bureaus schatten in dat het aantal zoekopdrachten dat wereldwijd wordt gegeven in 2023 zal liggen op 3,8 miljoen per minuut. Dat komt neer op ruim 60.000 zoekopdrachten per seconde!

Per seconde voert Google ruim 60.000 zoekopdrachten uit

Bron: The Small Business Blog

Hoe lang wordt Google gebruikt?

Google wordt dus ontzettend vaak gebruikt. Maar voor hoe lang wordt Google gebruikt? Het blijkt dat de gemiddelde gebruiker 76 seconden besteedt aan een zoeksessie. In 76 seconden weet de gebruiker dus te vinden waar hij of zij naar op zoek was.

De gemiddelde gebruiker besteedt 76 seconden aan een Google sessie

Bron: Backlinko

Internetgebruikers beslissen overigens razendsnel welk zoekresultaat ze het beste vinden. Onderzoek heeft aangetoond dat ruim de helft van de internetgebruikers maximaal 5 seconden besteedt aan het bekijken van Google zoekresultaten. Een kwart van de mensen beslist binnen 10 seconden op welk zoekresultaat ze klikken. En ongeveer 1 op de 6 mensen besteedt tot 30 seconden aan het bestuderen van de Google resultaten.

Tijd besteed aan het bekijken van Google zoekresultaten

SecondenAandeel
1-5 sec53%
6-10 sec25%
11-30 sec16%
31-60 sec6%
>60 sec1%

Bron: Dejan Marketing

Goed scoren in Google

Omdat Google de dominante speler onder de zoekmachines is, is er ook een strijd gaande tussen bedrijven en individuen om goed te scoren in Google. Google indexeert honderden miljarden webpagina’s. Indexeren betekent dat Google informatie van deze webpagina’s verzamelt, met als doel de relevante informatie weer te geven in de zoekmachine.

Google indexeert honderden miljarden webpagina’s

Bron: Google

Iedereen met een website wil bovenaan in de zoekresultaten staan. Maar hoe werkt de Google zoekmachine? Wat bepaalt of een website goed scoort in Google of niet? Er zijn maar liefst ruim 200 factoren die in de Google algoritmes verwerkt zijn en die de ranking van een website bepalen. Voorbeelden van deze factoren zijn: gebruik van zoekwoorden, extensie als landcode, het aantal jaar dat een domein bestaat, lengte van content en laadsnelheid van een pagina.

Meer dan 200 factoren bepalen hoe goed een website scoort in Google

Bron: Antagonist

Tot slot

Met een marktaandeel van 93%, meer dan een miljard actieve gebruikers en 60.000 zoekopdrachten per seconde is Google de koning onder de zoekmachines. Dat is nu wel duidelijk. Heb jij Google vandaag eigenlijk al gebruikt?