Wereldwijde groei van WhatsApp

Maand en jaarAantal gebruikers (in miljoenen)
April 2013200
Juni 2013250
Augustus 2013300
Oktober 2013350
December 2013400
Januari 2014430
Februari 2014465
April 2014500
Augustus 2014600
Januari 2015700
April 2015800
September 2015900
Februari 20161.000
Januari 20171.200
Juli 20171.300
December 20171.500
Maart 20202.000

WhatsApp's explosieve groei

Sinds de lancering in 2009, heeft WhatsApp een ongekende groei doorgemaakt. Deze populaire berichtenapp, nu onderdeel van Facebook, is uitgegroeid tot een essentieel communicatiemiddel voor miljoenen gebruikers wereldwijd. In dit artikel analyseren we de toename van maandelijks actieve WhatsApp-gebruikers van april 2013 tot maart 2020.

De eerste stappen in 2013-2014

In april 2013 telde WhatsApp 200 miljoen actieve gebruikers. Deze aantallen stegen snel: binnen twee maanden groeide het naar 250 miljoen, en tegen augustus 2013 bereikte het 300 miljoen gebruikers. Tegen het einde van 2013, in december, was dit aantal gegroeid naar 400 miljoen.

Versnelde groei in 2014-2015

In 2014 zette de groei door, met een indrukwekkende sprong naar 500 miljoen gebruikers in april. Deze trend zette zich voort met een stijging naar 600 miljoen in augustus en 700 miljoen in januari 2015. Tegen april 2015 had WhatsApp al 800 miljoen gebruikers.

De grens van 1 miljard overschreden in 2015-2017

In september 2015 bereikte WhatsApp een mijlpaal van 900 miljoen gebruikers. Dit was slechts het begin, want in februari 2016 overschreed het de grens van 1 miljard. Tegen januari 2017 groeide dit aantal tot 1,2 miljard, en in juli 2017 was dit aantal al 1,3 miljard.

De top bereikt: 2017-2020

Het einde van 2017 was een keerpunt met 1,5 miljard actieve gebruikers. Deze groei zette zich onverminderd voort tot maart 2020, waar WhatsApp een ongekende piek van 2 miljard maandelijks actieve gebruikers bereikte.

Deze cijfers tonen de onstuitbare opmars van WhatsApp als een dominante speler op de markt van digitale communicatie. De groei van WhatsApp weerspiegelt niet alleen de toenemende digitalisering van communicatie, maar ook het vertrouwen dat gebruikers wereldwijd in deze app hebben. Voor meer gedetailleerde financiële informatie kunt u de kwartaalrapporten van Facebook bekijken.