Budgetmerk

Ben je op zoek naar het beste koopje, maar krijg je keuzestress van alle mogelijkheden? Dat is begrijpelijk. Zelfs de lager geprijsde artikelen hebben tegenwoordig veel variatie.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen het huismerk van een supermarkt en een budgetmerk?

Het verschil tussen een huismerk en een budgetmerk, is dat bij een huismerk de supermarkt zelf gaat over de productie van een artikel.

Budgetmerken worden geproduceerd door een bedrijf dat los staat van de supermarkt. Er is meestal geen verschil in de kwaliteit van het product.

Wat is een huismerk?

Huismerken zijn merken die bestaan uit producten die geproduceerd worden in opdracht van een supermarktketen. Dit is dus anders dan andere soort merken.

Daar werkt het andersom: een fabrikant of producent verzorgt de productie van een bepaald artikel, en verkoopt deze vervolgens aan de supermarkt.

Een huismerk is te herkennen aan een simpele verpakking. Er wordt weinig marketing gedaan voor de producten van een huismerk, zoals reclamespotjes, waardoor de kosten voor een supermarkt lager liggen bij deze producten.

Hierdoor kunnen deze goedkoper verkocht worden.

B-merk

Een B-merk komt in veel opzichten overeen met een huismerk. Ook deze heeft niet zoveel naamsbekendheid, en wordt gekenmerkt door de lagere prijzen dan A-merken.

Budgetmerken zijn daarom vaak producten die qua inhoud erg op A-merken lijken, maar simpelweg een meer voordelige keuze voor de klant.

Omdat ook bij budgetmerken geen marketing wordt gedaan, heeft de producent minder kosten. Hierdoor kan het product goedkoper verkocht worden aan klanten in de supermarkt.

Het verschil in prijs tussen een product van een A-merk en budgetmerk is gemiddeld 20%.

Een budgetmerk is niet het eigendom van een supermarktketen, en onderscheidt zich zo van een huismerk. B-merken zijn het product van een onafhankelijk bedrijf, dat de producten verkoopt aan een supermarkt.

C-merk

Een C-merk is een goedkoper merk dan een B-merk of een huismerk. Dit is bedoeld voor klanten die gemotiveerd worden door de prijs van het product, en zich niet bekommeren om een lagere kwaliteit of naamsbekendheid.

Bij huismerken en B-merken zul je daarom zien dat, hoewel de verpakking simpel is, er meer moeite in de aankleding van een product is gestoken.

Huismerken zijn bijvoorbeeld representatief voor de supermarkt, waardoor er vaak voor goedkope, maar efficiënte verpakking wordt gekozen.

Bij C-merken is er echter geen frats in zicht. Het betreft meestal een plastic verpakking met alleen de naam van het product erop genoteerd.

Net zoals bij B-merken, worden de producten van een C-merk door een onafhankelijke producent gemaakt. Ze maken dus geen onderdeel uit van de supermarkt zelf, zoals bij huismerken.

Andere verschillen

Huismerk Lidl

Er bestaan ook andere verschillen tussen een huismerk en een budgetmerk. Deze gaan echter meer over de productie en winst van de supermarkt, niet over het product dat de klant aanschaft.

Een huismerk is sterk verbonden aan de supermarkt. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Supermarkten willen met hun huismerk namelijk dat klanten vaste gebruikers worden, waardoor ze voor bepaalde producten niet de keus krijgen om het in een andere supermarkt te halen.

Als een product van het huismerk enorm flopt, werkt dit natuurlijk averechts.

Budgetmerken hebben minder last van deze druk. Ze dienen meestal als goedkoop alternatief voor A-merken. Is er iets mis met de kwaliteit?

Dan kan de prijs-kwaliteitverhouding als argument gebruikt worden.

Dit betekent echter ook dat men ervan uitgaat dat de kwaliteit van een budgetmerk lager is, waardoor sommigen toch liever een A-merk kiezen.

Is een A-merk beter?

Coca Cola A-merk

Een A-merk is een classificatie van een merk dat naamsbekendheid heeft bij consumenten, en gewaardeerd wordt om de prijs-kwaliteitverhouding van de producten.

Een meer officiële manier om een A-merk te definiëren, is met de distributiespreiding.

Dit betekent simpelweg in hoeveel winkels een merk verkocht wordt. Een A-merk heeft een distributiespreiding van meer dan 75%.

De producten van een bepaald A-merk zijn dus in meer dan driekwart van de supermarkten verkrijgbaar.

Ook staan A-merken bekend om hun reclamecampagnes. Zo worden consumenten constant herinnerd aan een merk, waardoor het meer vertrouwd aan zal voelen.

Dit werkt: zo’n 65% van de verkochte producten in supermarkten, zijn A-merk.

Qua verschil in kwaliteit valt vaak niet zoveel verschil te merken. Vaak hebben A-merken, B-merken en huismerken zelfs dezelfde producent.

Het kan dus zomaar voorkomen dat de hagelslag van een budgetmerk en die van een bekend merk bijvoorbeeld precies hetzelfde zijn.

De kosten van een A-merk zitten dus vooral in de marketing – niet in de betere kwaliteit.

Conclusie

Huismerken en budgetmerken hebben veel overeenkomsten.

Ze zijn allebei een goedkoper alternatief op de A-merken, en zullen dus kosten besparen op de marketing om de prijs van artikelen laag te kunnen houden.

Het verschil is dat een huismerk direct verbonden is aan een supermarkt. De supermarkt kan dus beoordeeld worden op basis van zijn eigen producten.

Budgetmerken worden geproduceerd door een onafhankelijk bedrijf.

Hoewel huismerken en budgetmerken goedkoper zijn dan A-merken, is de kwaliteit vaak hetzelfde.

Veel van de gelijksoortige producten van een supermarkt komen namelijk van dezelfde producent.