Ja Ja Sticker

Sommigen kunnen er ontzettend enthousiast van worden, sommigen hebben er een bloedhekel aan: reclamefolders op de deurmat.

Ondertussen hebben veel gemeenten ingevoerd dat reclame niet meer door de brievenbus gegooid mag worden als de inwoner aangeeft geen interesse te hebben.

Wil je de folders blijven ontvangen? Dan heb je een JA/JA sticker nodig.

Je kunt gratis een JA/JA sticker halen bij een stadsdeelkantoor of het gemeentehuis van je gemeente. Ook online kan je gratis JA/JA stickers bestellen. Ga hiervoor naar www.ja-jasticker.nl voor meer informatie.

In dit artikel vatten we kort voor je samen hoe een JA/JA sticker werkt.

Opt-in systeem

In sommige gemeenten is het oude systeem van reclamebezorging omgewisseld. Daar moeten inwoners juist vragen om wél ongeadresseerd reclamedrukwerk te ontvangen.

Dit kan met de JA/JA sticker. Als er geen sticker op de brievenbus zit, is het verboden voor een bezorger om er toch reclame in te stoppen.

Dit systeem wordt het ‘opt-in systeem’ genoemd, en is bedoeld om milieuvervuiling en milieubelasting tegen te gaan. Reclamedrukwerk maakt bijvoorbeeld gebruik van ontzettend veel papier, en vaak komen deze flyers op straat terecht.

Het drukwerk wordt dus niet verboden, maar mag alleen aangeboden worden als er nadrukkelijk om gevraagd wordt.

De gemeenten die al gebruikmaken van de JA/JA sticker zijn: Albrandswaard, Amersfoort, Amsterdam, Assen, Baarn, Barendrecht, Bergeijk, Den Haag, Deventer, Haarlem, Heemstede, Leiden, Maassluis, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijssen-Holten, Rotterdam, Schiedam, Soest, Tilburg, Utrecht, Vlaardingen, Zaanstad.

Andere gemeenten hebben ook interesse getoond in het nieuwe systeem, maar hebben het nog niet ingevoerd.

Als je een inwoner van een van deze gemeenten bent en je wilt nog steeds reclamedrukwerk bestellen, dan is het dus van belang dat je een JA/JA sticker aanschaft.

Kritiek

Het opt-in systeem is slecht nieuws voor bedrijven die veel omzet maken door het verspreiden van reclame. Twee brancheorganisaties hebben daarom een civiele rechtszaak ingediend tegen de Gemeente Amsterdam, die als eerste het nieuwe systeem invoerde.

De organisaties noemden het besluit van de gemeente onrechtmatig.

Het Gerechtshof Amsterdam en de Hoge Raad hebben echter besloten dat de stad niet onrechtmatig heeft gehandeld, en het opt-in systeem juridisch toelaatbaar is. De Wet Milieubeheer laat het namelijk aan gemeenten over om in verband met afvalpreventie bepaalde maatregelen te nemen.

Opt-out systeem

In het oude systeem moet je bezorgers juist laten weten dat je niet geïnteresseerd bent in reclamedrukwerk. Dit kan door een NEE/JA sticker of een NEE/NEE sticker. De meeste gemeenten van Nederland werken nog steeds met het opt-out systeem.

Een NEE/NEE sticker laat de bezorger weten dat je niet geïnteresseerd bent in ongeadresseerd reclamedrukwerk of huis-aan-huisbladen.

Een NEE/JA sticker betekent dat je geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wilt ontvangen, maar wel interesse hebt in huis-aan-huisbladen. Een NEE/JA sticker kan dus ook in het nieuwe systeem gebruikt worden.

Ongeadresseerd reclamedrukwerk

Ongeadresseerd reclamedrukwerk bestaat uit folders, advertentiebladen, en andere soorten reclame die deur tot deur worden bezorgd. Hierin kan je soms ook kortingsbonnen vinden voor bepaalde producten.

Ongeadresseerd houdt in dat de folders niet aan een specifiek iemand gericht zijn. Er bestaat ook geadresseerd reclamedrukwerk, waar je adres op genoteerd staat. Dit is bijvoorbeeld de catalogus van de Ikea, die je kunt bestellen.

Geadresseerde reclame zal daarom ook altijd bij je bezorgd worden, ondanks de stickers op je brievenbus.

Door de opkomst van het internet, is ongeadresseerd reclamedrukwerk steeds minder populair geworden. Bedrijven kiezen er vaker voor om online advertenties te plaatsen, waardoor een veel grotere klantenkring bereikt kan worden.

Toch zijn er bedrijven die reclame blijven drukken. Bij een oudere doelgroep is het bijvoorbeeld minder vanzelfsprekend dat ze advertenties op het internet zullen zien.

Huis-aan-huisbladen

Huis-aan-huisbladen zijn gratis kranten die wekelijks door de brievenbus worden gegooid. Hierin worden meestal die actualiteiten van een gemeente of regio vermeld.

Huis-aan-huisbladen zijn niet vergelijkbaar met normale kranten waar een abonnement voor nodig is. Die hebben namelijk meer journalistieke diepgang en redactionele inhoud.

Huis-aan-huisbladen vermijden bijvoorbeeld controversiële onderwerpen zoals de politiek, omdat het een grote en diverse bevolkingsgroep als lezers heeft, en geen ‘kant’ kan kiezen.

De huis-aan-huisbladen bevatten ook advertenties, omdat ze daarvan afhankelijk zijn voor hun omzet. Hierdoor kunnen deze kranten blijven bestaan. Huis-aan-huisbladen hebben een wekelijkse oplage van maar liefst 8 miljoen.

In 2018, voordat het opt-in systeem een mogelijkheid was, ontving nog 53 procent van de Nederlanders wekelijks een huis-aan-huisblad. De huidige cijfers, en het effect van het opt-in systeem, zijn tot nu toe onbekend.

Conclusie

In het opt-in systeem heb je een JA/JA sticker nodig om reclamefolders en huis-aan-huisbladen te blijven ontvangen. Dit is het tegenovergestelde van het opt-in systeem, waarbij je juist moet aangeven dat je niet geïnteresseerd bent.

Hoewel niet iedereen blij is met het nieuwe systeem, zeggen de gemeenten dit te doen om milieuvriendelijke redenen.

JA/JA stickers zijn gratis verkrijgbaar bij de gemeente of op het internet.