Albert Heijn

Nederlands’ bekendste grootgrutter is verreweg de grootste supermarkt die het land rijk is. Ooit begonnen als eenmanszaakje en kruidenier is het blauwe logo uit geen stads- en grotere dorpscentra weg te denken. Zelfs bij onze zuiderburen is de ‘Appie’, zoals de Albert Heijn liefkozend ook wel wordt genoemd, aardig aan de weg te timmeren.

In dit artikel nemen we je mee in een kleine tocht langs de geschiedenis én de toekomst van het concern en kom je te weten hoe vaak het blauwe logo in Nederland te vinden is. In ieder geval al meer dan 1.000 keer! Benieuwd hoe veel precies? Lees hieronder dan snel verder.

Albert Heijn Folder

Nog 2 dagen geldig
Geldig van 27-06-2022 t/m 03-07-2022

> Folder bekijken

Aantal Albert Heijns per provincie

Albert Heijn heeft in Nederland ongeveer 1.050 verschillende winkels. Een aantal dat jaarlijks nog altijd flink groeit. Daarnaast heeft de Albert Heijn nog 65 vestigingen in Vlaanderen, een aantal dat ook snel groeit.

Vestigingen van Albert Heijn, per provincie

ProvincieVestigingen
Noord-Holland253
Zuid-Holland211
Zeeland27
Noord-Brabant150
Limburg41
Gelderland104
Utrecht76
Flevoland26
Overijssel63
Drenthe24
Friesland28
Groningen35
Totaal1038

Geschiedenis van de Albert Heijn

In het jaar 1887 nam Albert Heijn de kruidenierswinkel in het Noord-Hollandse Oostzijn van zijn vader over. Dit was de basis van de supermarktketen die vandaag de dag met een marktaandeel van 35% marktleider is in Nederland. Albert had de smaak van ondernemen al snel te pakken en tegen de eeuwwisseling aan waren er al vele kruidenierswinkels van hem in heel Noord-Holland terug te vinden.

Rond die tijd leek de Albert Heijn echter in geen enkel opzicht op de grote supermarkten van tegenwoordig. Zo was er geen zelfservice (dit ontstond pas in 1952) en werden voornamelijk producten als koffie, koek, kaarsen, zeep en specerijen verkocht. Vanaf 1913 maakte de Albert Heijn zijn eigen koek, banket en suikerwerk.

Tegenwoordig heeft Albert Heijn duizenden producten en verkoopt het meer dan 15 huismerken.

Vanaf de jaren ’50 van de 20e eeuw begon de Albert Heijn flink te groeien.

In het jaar 1955 is men ook begonnen met de verkoop van producten als vlees, groenten en fruit. Op dat moment was er dus ook echt sprake van een supermarkt.

In het begin van de 21e eeuw heeft de Albert Heijn de Nederlandse burger een groot plezier gedaan. Het ging namelijk niet goed met het bedrijf. Het stond bekend als hautain en duur. Zo slonk het marktaandeel naar iets meer dan 20%. Om dit om te draaien zijn vele duizenden producten blijvend in prijs verlaagd. Zo is in Nederland de prijzenoorlog van start gegaan. Inmiddels is het marktaandeel van Albert Heijn met zo’n 35% bijna hoger dan het ooit is geweest.

Huidige formules van de Albert Heijn

Door de jaren heen heeft de Albert Heijn veel verschillende concepten gehad. Een aantal daarvan zijn hedendaags nog steeds in gebruik. Dit zijn de Albert Heijn Wijkwinkel, de AH To Go, de AH XL en Albert Heijn online. Hieronder behandelen we ze allemaal in het kort.

Albert Heijn wijkwinkel

De bekendste formule van de Albert Heijn is de wijkwinkel. Geheel in trend met gezonde en verse voeding is Albert Heijn in 2018 van start gegaan alle wijkwinkels van zo’n 10 tot 15% meer vers te voorzien. Vele wijkwinkels zijn inmiddels dan ook voorzien van een ‘kruidentuin’ waar klanten hun eigen kruiden kunnen plukken.

Een andere trend is die van digitalisering. Zo zijn er steeds meer zelfscankassa’s te vinden en hangen de winkels inmiddels voor met informatieve LED-schermen en elektronische prijskaartjes.

In totaal zijn er ongeveer 900 verschillende Albert Heijn wijkwinkels.

Albert Heijn To Go

Omdat de Nationale Spoorwegen wilde moderniseren hebben ze in 1999 aan de Albert Heijn gevraagd een gemakswinkel op een station te openen. Deze vestigingen van Albert Heijn had de focus op producten die handig zijn voor de reizigers. Verpakte maaltijden, dranken en veel producten die handig zijn om snel nog even mee naar huis te nemen.

De eerste Albert Heijn To Go vestiging opende op station Den Bosch en werd een groot succes. Inmiddels zijn ze op zeer veel NS stations te vinden. De Nationale Spoorwegen zijn zelf franchisenemer van het concept.

 De Albert Heijn To Go test momenteel met geheel personeel- en kassaloze winkels. Het idee is dat klanten toegang kunnen krijgen tot de winkel door hun pinpas te scannen. Een camera registreert welke producten worden gepakt. Bij het verlaten van de winkel worden de producten vervolgens automatisch van de bankrekening afgeschreven.

In totaal zijn er een kleine 90 AH To Go’s verspreid over het hele land.

AH XL

AH XL Folder

Nog 2 dagen geldig
Geldig van 27-06-2022 t/m 03-07-2022

> Folder bekijken

In de jaren ’90 van de 20e eeuw was de Albert Heijn op zoek naar een winkelconcept waarin meer aan bod kwam dan enkel de gebruikelijke supermarktproducten. Dit werd de ‘AH Wereld van Werelden’. Het concept kwam nooit van de grond maar vormde wel de basis van de huidige AH XL’s.

AH XL zijn vestigingen van de Albert Heijn die tenminste 3.000 vierkante meter winkeloppervlakte hebben en waar op z’n minst 30.000 verschillende producten gevonden kunnen worden. In principe zijn het dus de extreme variant van de wijkwinkels, waar ook veel non-food te vinden is. Ook wordt er live gekookt, waarna klanten de maaltijden mee naar huis kunnen nemen.

Er zijn ongeveer 40 AH XL’s verspreid over het land.

De grootste Albert Heijn XL van Nederland kun je vinden in winkelcentrum Maxis in Muiden.

Albert Heijn Online

De Albert Heijn is al ruim 30 jaar bezig met het idee om klanten op afstand te laten kopen. Zo was het in de late jaren ’80 om in bepaalde (rijke en dichtbevolkte) gebieden in Nederland per telefoon of zelfs fax boodschappen te bestellen en laten bezorgen.

Het is dan ook geen verrassing dat Albert Heijn na de opkomst van het internet al snel een eigen webshop had. Zeker de laatste jaren is het online winkelen in een stroomversnelling gekomen. Alle producten zijn online te koop en kunnen naar keuze worden opgehaald bij een ophaaldepot of afgeleverd aan huis.